Två månader med ohsosensitive.com - Så har det gått...

Idag har det gått exakt två månader sen jag startade OhSoSensitive. Tanken var att jag skulle skriva en rapport efter en månad men sen kom flytt och frilansuppdrag emellan. 

På grund av det har även OhSoSensitive avstannat lite de senaste veckorna. Men jag är ändå nöjd med vad jag lyckats med sedan den lanserades den 25:e maj.

Ska vi kika?

 

Hemsidan

Aaaaah, Squarespace. Som jag skrev i onsdags så vet min kärlek till denna plattform inga gränser. 

Det gick sååå smidigt att hitta rätt template att använda, och pussla ihop designen. 

Startsidan på ohsosensitive.com

Startsidan på ohsosensitive.com

Jag ville skilja bloggen lite från övriga sidan genom att ha en skräddarsydd startsida med välkomsttext, sign-up-box för emailklubben, utvalda inlägg och kategorier. Detta för att OhSoSensitive är tänkt att vara mer än bara en blogg. Snarare så ska bloggen stötta det övriga innehållet på sajten, kommande produkter, o.s.v. 

Nu tror jag inte startsidan haft någon större effekt ännu, då merparten av trafiken har landat direkt på inlägg via sociala medier, och jag har inte hunnit skapat något mer innehåll än just blogginläggen. 

Sedan jag startade sajten har jag hunnit publicera 14 blogginlägg. Det snittar på nästan två inlägg i veckan, vilket är helt i linje med den “slow blogging”-filosofi jag har för bloggen. Alltså att jag inte fyller ut bloggen med vardagsinlägg eller off topic-grejer utan fokuserar bara på det sajten handlar om och skriver färre men längre och mer genomarbetade texter. Syftet är att bygga upp ett bra inläggsbibliotek som fortsätter att vara relevant och dra söktrafik över tid.

Framöver kommer jag dock bara publicera en gång i månaden, för att kunna lägga mer tid på Lugnochfin.

 

Trafik

Analysprogrammet som är inbyggt i Squarespace.

Analysprogrammet som är inbyggt i Squarespace.

Så här har sajtens trafik sett ut. (Squarespace kallar unika besökare för “audience size”.)

Högst var den såklart under juni eftersom att det var då jag jobbade som hårdast med både publicering och marknadsföring. Har knappt rört sajten från början av juli så de siffrorna får antas vara ett slags viloläge. 

Under perioden fick sajten också RSS-följare, vilket estimeras så här i Squarespace Analytics:

De här siffrorna innefattar som jag förstått både tjänster som Bloglovin och andra RSS-läsare som t.ex. Feedly

Förutom att jag länkat mycket till OhSoSensitve härifrån, så har jag även fått länkkärlek från andra bloggare. En stor kram till Wilda och Elin som jag vet tipsat om nya bloggen. Samt till bylittlenea.blogg.se, olofssonskan.se, annafernmo.com, saganomsagorna.se, fstvs.se och bucketlife.se som jag sett länkar från. Och till de som också gjort det men som jag av någon anledning inte sett i statistiken.

Love you! <3

 

Emailistan

Mest glad är jag över resultaten med emaillistan. Det var första gången jag testade nåt sånt här, och jag hade aldrig väntat mig att min lista skulle växa så snabbt. 

Idag är den på 126 personer. (!)

Screenshot från MailChimp, som är programmet jag använder för att skicka ut mail.

Screenshot från MailChimp, som är programmet jag använder för att skicka ut mail.

Jag har skickat ut ett mail i veckan, på söndagkvällar för att passa så många relevanta tidzoner som möjligt. (Här kan du läsa ett av mailen.) Men i samband med flytten hann jag inte med att skicka ut, och nu planerar jag att dra ner frekvensen till en gång i månaden. Återigen, för att fokusera på Lugnochfin.

Om det blir som med min gamla engelskspråkiga blogg så kommer listan fortsätta långsamt ticka upp av sig själv i takt med att sajten drar mer söktrafik eller inlägg delas i sociala medier. Och jag kan alltid göra en kraftansträngning för listan genom att engagera mig mer i bloggen under en tid. 

 

Marknadsföring

Twitter är den plattform jag jobbat mest med för att marknadsföra sajten, och det har gett resultat. En stor del av trafiken har kommit därifrån. Både för att jag schemalagt många tweets som länkar till mina inlägg, men också för att jag delat andras innehåll och nätverkat en hel del. 

Vissa dagar låg jag hela kvällen i soffan framför nån tv-serie och bara tokbearbetade Twitter. Det var roligt, men utmattande. Jag brände nog ut mig litegrann på Twitter och på sociala medier överlag.

Så nu kommer jag chilla Twitter ett tag och försöka hitta mer hållbara rutiner för Lugnochfin på Facebook och Instagram.

Marknadsföring är skitviktigt, men det får inte ta för mycket tid från innehållsskapande och det får inte bli en ångestfylld plåga.

 

Lärdomar

Det kommer krävas mycket mer arbete av mig för att växa vidare OhSoSensitive, utöver rutinerna med bloggpublicering och emailutskick. 

Nu hade jag ju Lugnochfin att rida lite på, eftersom många av mina läsare på OhSoSensitive upptäckte den via den här bloggen. Resten av mina följare kom troligtvis till stor del från Twitter. 

Ska jag nå något slags momentum med trafik och följare så behöver jag knyta närmare kontakt med, och samarbeta med andra större bloggare inom min nisch (introversion och högkänslighet), och kanske börja skriva gästinlägg för stora online-publikationer.

Fördelen med att skriva bloggen på engelska är att jag har många såna här online-publikationer att välja mellan, och många stora bloggare inom samma nisch att knyta kontakt med. Jag har en plan för detta, men jag kommer lägga den på hyllan ett tag. Av skäl som snart kommer bli uppenbara här i bloggen. ;)

Resultat från några av frågorna i undersökningen.

Resultat från några av frågorna i undersökningen.

Jag gjorde en första bloggundersökning för OhSoSensitive under slutet av juni, och fick väldigt bra input därifrån. Särskilt angående hur jag kan förbättra min emails ännu mer, och vad mina läsare helst vill ha mer av i bloggen. Jag känner mig också mer på det klara med vad för slags resurser och produkter jag borde skapa. 

Det är verkligen GULD värt att fråga sina läsare vad de tycker, vad de gillar och vad de inte gillar. Man ska nog inte låta det styra helt och hållet, och det gäller att ställa rätt frågor, men åh vad tacksam jag är för all feedback jag får. Inte bara hjälper det mig tjäna mina läsare bättre, det ger också en rejäl motivationsboost. 

Hett tips är för övrigt att testa Typeform till bloggundersökningar. Det är snyggt, enkelt och helt gratis att använda. 

 

Planer

Mitt syfte med OhSoSensitive var att kicka igång den som ett experiment, samt att liksom bädda för en internationell plattform om jag någonsin skulle vilja expandera mitt bloggande utanför Sverige. Jag älskar att skriva på engelska och jag gillar känslan att ha högt i tak och maximal potential att nå människor över hela världen. 

Först var tanken att OhSoSensitive skulle bli en engelskspråkig version av Lugnochfin, men nu tänker jag annorlunda. Den ska nog bara vara en mer nischad systerblogg till den här bloggen. 

Mycket av det jag skrivit på Lugnochfin tidigare överlappar med OhSoSensitive, men framöver så kommer jag avgränsa de båda bloggarna mer.

OhSoSensitive ska fokusera på vardag och karriär utifrån ett högkänsligt och introvert perspektiv. Lugnochfin ska fokusera på bloggande, kreativitet och digitalt entreprenörskap.  (Även det såklart ur ett introvert perspektiv eftersom jag är det, men det jag skriver här ska vara användbart för alla.)

Nu är det alltså Lugnochfin som gäller för hela slanten. Har spenderat en vecka bara med att planera, planera, planera och peppen är maximal. Det här kommer bli ett spännande år! =D 

Nåt mer ni är nyfikna på med ohsosensitive eller internationellt bloggande? Kommentera vettja! ☟