Några tips till dig som också jobbar hemifrån

Screen-Shot-2014-05-17-at-17.44.10.png
Att jobba hemifrån är verkligen lika delar förbannelse och ynnest. Ett effektivt hemmakontor kräver sina strukturer för att fördelarna ska överväga nackdelarna. Här ger jag dig de 5 absolut viktigaste tricken för att göra ditt hem till produktivitetens Mecca.

De som säger att hemifrån-jobbande inte funkar är antingen avundsjuka kontorslandskapsfångar, eller frustrerade hemmajobbare som inte funnit en bra strategi ännu. Samma regler gäller för ett hemmakontor som för ett traditionell kontor: det räcker inte att bara dyka upp och lämna resultaten åt slumpen. Vill man höja ribban och arbeta ännu effektivare (inte mer, effektivare), så behöver man hitta rätt arbetsrutiner.

Fördelen med ett vanligt kontor är att det skapar en tydlig avgränsning mellan jobb och fritid. Nackdelen med det är att det kan vara en otroligt ineffektiv och distraherande arbetsmiljö, med ringande telefoner, möten, jobbmejl och avbrytande kollegor. Visst, ett kollektivt kontor är socialare, för dig som gillar mänskligt umgänge, men socialt innebär inte alltid produktivt för den delen...

Ett hemmakontor kommer alltid att kännas mer som "hemma" än som "kontor", vilket kräver vissa knep för att överlista. Och om du inte är ensam om att bebo det så kan det förekomma en hel del distraktions-utmaningar även här. Men till hemmakontorets fördel:

- Inga vakande ögon som bedömer huruvida du jobbar eller inte. - Kontroll över belysning, kaffesort, bakgrundsmusik, m.m. - Skydd från väder, vind och kollektivtrafik. - Billigare och miljövänligare. - och ungefär tusen andra anledningar som jag inte ska trötta ut dig med.

Oavsett om du har ditt hem som enda arbetsplats, eller om du bara jobbar hemifrån då och då, så kommer du säkert få användning för de här tipsen:

5 effektiva hemmajobbar-vanor

1. Ha en ritual som tar dig in i "arbetsläge". Denna ritual kan se olika ut beroende på vad du föredrar och hur du bor. Du kanske sätter dig ner vid köksbordet med tända ljus och skriver ner vad som ska göras under dagen, eller tar en promenad för att samla tankarna. Att läsa arbetsrelaterade böcker eller artiklar kan också vara ett bra sätt att bygga motivation och inspiration inför arbetsdagen. Tänk på att bara tillämpa ritualen de dagar du ska jobba och inte på helgerna, så att du tydligt skiljer på arbetsdagar och lediga dagar.

2. Ha en lista över allt du vill gå gjort under dagen, och placera uppgifterna i prio-ordning. Varje uppgift ska gå att bocka för på något sätt och också gärna ha en tidsestimering, (det hindrar dig från att göra för stor grej av vissa uppgifter). Att tydligt visualisera framstegen du gör under dagen är det mest motiverande du kan göra. Har du svårt att komma igång kan du bryta upp uppgifterna i mindre och mindre deluppgifter tills att motståndet är minskat.

3. Börja med det svåraste. Du har redan prioriterat uppgifterna, kanske efter storlek, eller kategori. Risken finns att din lista är full av en massa små och stora superviktiga saker. Det är önsketänkande att tro att du ska få allting gjort. Fråga därför dig själv: "Om jag bara fick en enda sak gjord idag, vad skulle det vara?" Det kan vara uppgiften som har viktigast deadline, eller bara uppgiften som du skulle känna dig mest nöjd med att ha fått överstökad. Ta itu med den här uppgiften direkt och jobba tills den är klar. Resten av arbetsdagen kommer gå lekande lätt.

4. Arbeta i intervaller. Jag rekommenderar något som kallas för Pomodorotekniken. Den innebär att man arbetar superfokuserat utan avbrott i 25-minuter och sedan tar rast i 5 minuter.  Det finns många variationer av timeboxing-tekniker, men 25 minuter tycker jag är precis lagom för att orka ge allt. När du betat av tre, fyra pomodoros ska du ta en längre rast. Lämna arbetsplatsen och göra något helt annat, så att du kommer ur "arbetsläge". Raster är väldigt viktigt och kommer göra att du orkar fokusera och jobba effektivare resten av dagen.

5. Eliminera distraktioner. Egentligen borde denna punkt komma först. Vi saboterar så mycket för oss själva på sätt som vi inte ens lägger märke till. Vardagen är fylld med oundvikliga avbrott som det är, vi behöver inte göra det värre genom att omge oss med störande notiser eller bakgrunds-tv. Var uppmärksam på vad som bryter ditt fokus och inför nolltoleras mot det medan du är mitt i dina pomodoros. Du kan kolla det där Facebook-meddelandet om 10 minuter. Att träna dig själv att jobba koncentrerat och ignorera distraktioner är något både ditt jobb och din mentala hälsa kommer tacka dig för.