Skrivskolan, del 4: Så skriver du fyra slags engagerande texter

Hej och hå, dags för mera Skrivskola!

Få se nu… Jag har förklarat vad copywriting är och hur mäktigt det är med ord, jag har gjort en lista över några kriterier som gör att man gillar en text, och jag har gått igenom de vanligaste missarna vi gör när vi ska skriva engagerande.

Nu då? Jo, dags för mig att ge lite konkreta tips och tricks som faktiskt kan hjälpa dig att engagera dina läsare mer. 
Tricks som jag använder till allt ifrån blogginlägg och copyuppdrag till Blocket-annonser och klagobrev till fastighetsvärden. 

Förutom de två grundregler jag gav dig i mitt förrförra inlägg:

1. Förstå din läsare
2. Fyll din läsares behov

…så tänkte jag även bygga på med tips för hur du skriver fyra olika slags texter. Även om det är samma tänk i botten så finns det särskilda saker du kan tänka på beroende på vad målet med din text är. 

Här kommer alltså tips för:

När du skriver för att hjälpa eller lära ut

☛ Sätt en beskrivande och sökvänlig rubrik
Inte något vagt eller spexigt, utan en helt vanlig, tråkig, tydlig rubrik som förklarar vad texten handlar om. Tänk efter vad du själv hade googlat på för att hitta den här informationen, och vilken slags rubrik som fått dig att bara “YES! Där är den, exakt det jag letade efter”, utan att ens ha läst texten ännu.

☛ Använd en tydlig struktur
Ingen lång monolog, utan en logisk ordning av kortare textsnuttar med varsin tydlig underrubrik. Och gärna många punktlistor, numrerade listor, och bilder där det passar. Tänk att en läsare snabbt ska kunna skumma igenom texten, få en bild av vad som bjuds och sen läsa igenom i lugn och ro. 

☛ Komprimera och sammanfatta informationen
“Information overload” är ett verkligt problem. De flesta av oss har bråttom och/eller bristande koncentrationsförmåga, och oftast vill vi bara ha en snabb guide eller lösning på ett specifikt problem så att vi kan get on with our life. 

Om du kan koka ner komplicerad information till det allra mest essentiella och leverera den på ett koncist sätt så är du en hjälte. En hjälte.


När du skriver en argumenterande text

☛ Sympatisera med dina motståndare
Den bistra sanningen om argumentationer är att de sällan får en redan inbiten motståndare att ändra sina åsikter. Vi människor är envisa och tjockskalliga. Så om du driver din sak för hårt, utan att erkänna några som helst nyanser, eller brister i ditt resonemang, riskerar du att dina motståndare går ännu mer i baklås.

Men om du tar dig tid att bemöta deras motargument med förståelse och empati så har du åtminstone en lite bättre chans att så ett förändringens frö hos dem.

☛ Vädja till både förnuft och känslor
Beroende på vad för slags argument du driver i din text så kan det krävas konkreta bevis för att backa upp din åsikt. Men eftersom att människor är envisa, (se punkten ovan), så räcker ofta inte bevis för att övertyga någon som redan har en helt annan världsuppfattning. 

Riktigt effektiva argument engagerar även känslor. Till exempel med träffande liknelser som ifrågasätter värderingar som du och din motståndare förhoppningsvis delar. Ett bra exempel är detta TED-talk, som jag tycker tar ett nytt och annorlunda grepp på vegodebatten. (Och jag hade gillat det även om jag inte själv varit vegan.)

☛ Uppmana till konkret handling
Du vill ju antagligen att dina läsare ska göra något som ett resultat av din text, eller hur? Inte bara nicka ivrigt och dela inlägget på Facebook, utan faktiskt ändra sitt beteende, rösta på ett annat parti, eller på andra sätt genomföra en förändring.

Detta ska du hjälpa dem med. Avsluta din argumenterande text med en så kallad CTA - Call To Action. T.ex. “Gå till den här hemsidan för att läsa mer och bli månadsgivare.” eller “Testa att göra så här nästa gång dina manliga kollegor drar ett sexistiskt skämt…”


När du skriver en text som ska väcka känslor

☛ Berätta en personlig historia
Jag tänker låta det här blogginlägget förklara exakt hur jag menar. På grund av att det är ett av de bästa och mest känsloframkallande blogginlägg som någonsin skrivits. Och det är så bra just för att det är en väldigt personlig historia, full av personliga detaljer. Inte alls en slump att det spreds som en löpeld i sociala medier.

☛ Använd ett mänskligt språk
Vad menar jag med “mänskligt språk”? Jo, ett språk som låter som en livs levande människa som druckit ett glas vin på en AW och släppt sin professionella fasad.
Ett språk som använder råa och emotionellt laddade ord som får oss att haja till: “Livrädd” “Kär” “Hata” “Gråta” “Hångla”.
Ett språk som är konkret, diskbänksrealistiskt och relaterbart.

Du åstadkommer detta genom att skriva mer som du pratar. Men inte som du pratar när du håller ett föredrag eller är på en anställningsintervju, utan som du pratar med din närmaste vän. 

☛ Var ärlig och sårbar
Sårbarhet och ärlighet är vad som skapar igenkänning och empati. 
Bloggen “The Middle Finger Project” hade kunnat vara en i mängden bland bloggar om digitalt entreprenörskap. Om det inte vore för ärliga, sårbara och helt fenomenala texter som denna.
Full av mänskligt språk och kraftord är den också.


När du skriver en text som ska sälja något

☛ Börja med att etablera behovet eller problemet
Du kan inte lösa ett problem innan dina läsare är medvetna om problemet. Och även om de vet sitt problem så kan de behöva bli påminda om det för att bli sugna på att lösa problemet med hjälp av det du säljer.

Tricket för detta: empati, empati, empati. “Visst suger det att behöva komma på vad du ska laga till middag varje dag? Särskilt när du är utmattad efter en lång dag på jobbet, barnen är vrålhungriga och i kylen står endast en flaska ketchup och en halv gurka… Och det är snöslask utomhus.”

☛ Förutse invändningar och bemöt dem
“Ja, den här lägenheten ligger på markplan. Det passar såklart inte alla. Men det underlättar också in- och utgång, vilket är särskilt skönt om du har småbarn. Och uteplatsen ligger i skyddat läge i lugnt område.”

Hymla inte med ditt erbjudandes nackdelar. Erkänn dem och vänd dem till något positivt. Tänk på vad du själv behövt höra för att bli övertygad eller köpsugen. Vilka invändningar och frågor du haft. Bemöt dem i din text.

☛ Sälj känslan, inte produkten
Din kund är inte intresserad av alla fördelar med din produkt eller tjänst. Eller ja, lite kanske, men det de främst vill veta är: “Hur kommer jag att KÄNNA när jag köpt detta?” Vi vill tro att vi fattar rationella köpbeslut, men faktum är att vi köper främst på känsla. Fördelarna med erbjudandet använder vi mest för att berättiga vårt känsloköp.

För all del, lägg fram alla fakta som gör ditt erbjudande attraktivt. Men glöm inte bort att poängtera hur trygg/sofistikerad/förväntansfull/etiskt medveten din kund kommer känna sig efter att ha köpt av dig.

☛ Tona ner superlativen
Överentusiasm + säljbudskap = extrem skepsis.
Bästa exemplet på detta är nog telefonförsäljare: “HEJ på dig Louise, hur mår du idag?!?! Jo det är nämligen så att du är en av våra få utvalda och jag har ett helt FANTASTISKT erbjudande till dig…” 

Problemet med den här approachen är att vi redan är misstänksamma från början. Vi överöses av förhärligande reklam hela dagarna och vi litar inte på säljare. Så den här glättiga och “säljkåta” stilen inger inte direkt mer förtroende. Och det finns trots allt nåt som heter “för bra för att vara sant”. 

Du har nästan mer att vinna på att tona ner ditt erbjudande ibland. Att vara helt ärlig med dess för- och nackdelar, vilka personer det passar och inte passar för, o.s.v. Det signalerar att du vill kundens bästa, vilket skapar förtroende. Och förtroende + säljbudskap = affär.

☛ Uppmana till köp
Förvånansvärt många glömmer detta. Kanske för att det känns obehagligt. Vi vill ju verkligen inte vara som den där ivriga telefonförsäljaren. Men den här lilla detaljen gör verkligen skillnad. Det är som den där CTAn jag nämnde förut, den avslutande uppmaningen som hjälper läsaren fatta ett beslut. 

Var inte blyg. Lägg en tydlig knapp eller länk och bjud in läsaren att köpa. Om du tror på ditt erbjudande och vill din kund väl så har du inget att skämmas över. Sälj med stolthet och självförtroende. <3

Sådärja. Härmed förklarar jag denna Skrivskola avslutad! 


Vill du veta mer om skrivstrategi och skrivteknik, och vad skulle du i så fall vilja att jag gick in närmare på? Vore guld med lite feedback... =)