Skrivskolan, del 3: De vanligaste skrivmissarna

Då var det dags för mer Skrivskola! 

I förra veckans inlägg skrev jag om hur vi påverkas psykologiskt av ord, och vad det är som får oss att gilla en text vi läser. Du fick två grundregler för att skriva engagerande texter, en liten checklista över de kriterier som en riktigt bra text bör innehålla, och även en enkel skrivövning (som egentligen var en läsövning).

Har du inte läst inlägget så hittar du det här.

Den här veckan ska det handla om de vanligaste missarna man gör när man skriver. Vad det är som gör att vi inte engageras av en text. 

De här punkterna är nästan ännu viktigare än de tips och råd du senare ska få för att skriva bättre. Det är de här bristerna du ska leta efter när du läser igenom dina egna texter före publicering. Kan du då rätta till dem kan din texten gå från ganska bra till ruggigt bra. =)

5 misstag vi gör när vi skriver:

1. Vi skriver till för många slags personer samtidigt.

Regel nummer 1 från förra inlägget: Vet vem du skriver för. Det innebär att samtidigt veta vilka du INTE skriver för, och utesluta dem. 

Vi kan omöjligt träffa rätt hos alla som läser. Försöker vi pleasa alla kommer vår text bli mähäig och all over the place, vilket leder till att ingen går igång på den. 

Men ju tydligare vi siktar in oss på en speciell typ av person, med väldefinerade behov och vardagsproblem, desto bättre kan vi nå just den personen.

Hellre förändra livet för en handfull människor, än bli bortglömd av miljontals. 

2. Vi använder för krångligt eller högtravande språk.

Många företag gillar att fullkomligt dränka sina texter i akronymer, invecklade beskrivningar och branschjargong för att de tror att det får dem att framstå som kunniga och pålitliga. I själva verket får det motsatt effekt. Vi känner oss förvirrade och dumma. Vi vågar inte ta kontakt.

Gör inte det här misstaget i dina texter. Hur mycket det än frestar att visa allt du kan, eller att skriva “fancy”, håll tillbaka. Håll det enkelt och kortfattat.

Varje mening du skriver, fråga dig själv: kan jag säga detta på ett ännu enklare sätt? Med färre, mer lättbegripliga ord? 

Oftast är svaret ja. Och då kommer din text flöda bättre och läsaren slipper tappa bort sig eller stanna till för att googla saker.

3. Vi skriver för mycket.

Mer är inte alltid bättre. Snarare tvärtom.

Det absolut vanligaste “felet” jag rättar till när jag hjälper företag skriva om texterna på sina hemsidor är att skära ner rejält i textmängden. Den är oftast full av upprepningar, överförklaringar och ointressanta utläggningar som inte är relevanta för läsaren.

Ett närbesläktat problem i bloggvärlden är för stökiga och röriga texter som saknar röd tråd och struktur. 

Det bästa med att vara bloggare är inte behöva begränsa sig. Vi kan skriva precis hur långt vi vill. Men risken är då stor att vi tappar många läsare längs vägen på grund av “TL;DR” - Too long, didn’t read. 

För att en lång text ska vara bra behöver den byggas upp med effektiv storytelling och lättläst formatering, gärna med inslag av bilder, och kanske med en sammafattning i början eller slutet av inlägget. I många fall mår texten bäst av att delas upp över flera inlägg, som en serie. (Något jag ofta behöver göra, eftersom jag verkligen lider av kronisk pratsjuka när jag skriver. >_<)

Alltså, om du kan: banta ner din text så mycket det bara går utan att läsaren går miste om vad du vill säga. 

4. Vi är inte tydliga med vad vi vill att läsaren ska tycka, känna eller göra.

Det här hör samman med punkten ovan. Ju mer vi skriver, desto svårare är det att behålla läsarens intresse. Men även en kortare text kan skapa förvirrning och “meh”-reaktioner. Om den saknar mål, tydlighet och struktur. 

Alla texter behöver såklart inte ha något särskilt mål, men de som har det: argumenterande texter, säljande texter, presentationer, guider, recept, berättelser. De behöver vara uppbyggda på ett lättläst sätt. 

Att läsa en sån här text ska kännas lite som att sitta i en vagn på en trevlig åkattraktion och bara ledas framåt. Så upplever iallafall jag det när jag läser något av en skribent som vet vad hen vill säga och lägger upp sin text i en logisk ordning. Då kan jag bara luta mig bakåt och ta emot. 

5. Vi skriver för mycket om oss själva.

Regel nummer 2 från förra inlägget: Fokusera på läsarens behov, inte på det du vill säga.

I bästa fall går dessa två hand i hand, men att börja med att prata om sig själv är att börja i fel ände. Då blir man som den där outhärdligt tråkiga samtalspartnern på en fest som bara väntar på sin tur att berätta om sin trädgård/familj/tevespelssamling/Thailandresa...

Människor är först och främst intresserade av sig själva. Det tror jag vi alla kan vara ärliga och erkänna. Precis som att vi älskar att prata med människor som är intresserade av oss, så älskar vi att läsa texter som får oss att känna oss sedda. Som utstrålar empati och välvilja. Som belyser våra problem och lovar att lösa dem.

Visa vem du är när du skriver. Var gärna personlig och berätta spännande historier om dig själv, men gör det för att bättre kunna ge din läsare allt jag precis nämnde. Gör det för att skapa tillit och igenkänning mellan er, så att du lättare kan tjäna din läsare.

Och med detta lämnar jag dig för den här gången! 

Nästa vecka ska du få en hel drös med konkreta tips och tricks som hjälper dig skriva mer engagerande texter. Vi hörs då! =)