Skrivskolan, del 1: Vad är copywriting?

Nu så. Nu är det dags för en redig inläggsserie om mitt absoluta favoritämne i hela världen. Nämligen att skriva.

Skriva så att andra blir nyfikna och vill läsa.
Skriva fram sin personlighet och humor.
Skriva med övertygelse och empati.
Skriva på ett sätt som påverkar och får människor att agera.

Det är detta som är copywriting. 

Ordet för kanske omedelbart tankarna till reklam. Kanske klingar det lite säljigt och hetsigt. Men copywriting är mycket mer än bara reklamtexter. Copywriting är ordets psykologi. Konsten att skriva så att människor känner sig sedda, förstådda och manade till handling.

Inte bara berätta en historia, utan berätta en historia med ett konkret syfte.

Inte bara leverera information, utan leverera information med en agenda.

Att läsa bra “copy” är behagligt, för man får känslan att skribenten vill något med sin text. Man leds framåt i den, känner sig liksom omhändertagen. Man vet att man inte kommer stå där i slutet av texten och bara “Jaha. Nu då?”

Det är svårt att skriva den här typen av texter. Men samtidigt lätt, om man har rätt tänk. Och det är sjukt användbart nästan överallt i livet.

Att skriva bra är en slags superpower. Ett hemligt vapen. Även om du kanske inte alltid vill att en läsare ska göra något särskilt efter att ha läst din text så är dessa principer som mentala redskap i din arsenal. 

Du plockar fram dem när du vill skriva en berättelse som letar sig in i dina läsares hjärtan. När du har en poäng som bara måste fram på bästa möjliga sätt. När du verkligen vill påverka och övertyga någon med din text. Och ja, när du faktiskt vill sälja något. 

I den här inläggsserien ska jag göra mitt bästa för att ge dig alla de verktyg, principer, tips och tricks som jag använder i mitt arbete som frilanscopywriter, när jag jobbar med entreprenörspropjekt, och när jag skriver mina bloggar. Det är samma tänk, oavsett medium och syfte med texten. 

Vi ska gå igenom:

  1. Psykologin bakom hur texter påverkar oss människor.
  2. Hur en copywriter tänker när hen skriver.
  3. Hur du strukturerar dina texter enligt copywriting-principer.
  4. Vilka de vanligaste missarna är när man skriver.
  5. Tips och tricks att ha i bakhuvudet när du skriver olika slags texter. (Allt ifrån argumenterande eller känsloväckande blogginlägg och “Om mig”-texter, till Blocket-annonser och pitchmail.)

Jäklar asså. Det här blir kul. Håll utkik efter nästa del i Skrivskolan, den dimper ner i bloggen någon gång nästa vecka…

Missa heller inte att prenumerera på Lugnochfinbreven, för där kommer det vara stort fokus på skrivande de kommande månaderna. Och i biblioteket för prenumeranter kommer jag lägga upp skrivrelaterade mallar och guider.

Här kan du joina: