Så skriver du en fenomenal "Om mig"-sida

skriv en fenomenal om mig-sida

När en ny besökare snubblar över dig blogg eller sajt så är det oftast direkt i ett inlägg de hamnar. De läser, de gillar, och de får förhoppningsvis mersmak. Men vad gör de härnäst?

De ser sig om efter din “Om mig”-sida.

Och när de läst den finns det två saker som kan ske: Antingen så tänker de “meh”, piper iväg och glömmer bort dig. Eller så uppstår den där känslan som när man introduceras till en ny person och upplever omedelbar samhörighet. “Var har du varit hela mitt liv?”, typ. Och så klickar man på alla följknapparna. 

Om mig-sidan är den mest avgörande faktorn för att omvandla en engångsbesökare till en följare. Eller ett prospekt till en samarbetspartner eller kund. Så är det något du ska lägga krut på med din sajt så är det den. 

Här är 10 tips för att få till din perfekta Om mig-sida:

1. Se till att överhuvudtaget ha en om mig-sida, samt en kort presentation i din sidebar.

I förvånansvärt många fall hittar man inte ens en Om mig-sida hos en bloggare, eller så är sidan extremt kortfattad. I min mening spelar det ingen roll hur fint innehåll den bloggen har, jag hade ändå inte följt den. Jag hade varit misstänksam, ungefär på det viset man är misstänksam mot någon annans lunchlåda på jobbet. Det kanske ser gott ut, men man har ingen aning om var den kommer ifrån eller vad den innehåller. 

2. Visa dig själv.

Din Om mig-sida måste presentera dig med bild. Där ditt ansikte syns. Och du ser trevlig ut. 
Så är det bara. Utan ett fejs att koppla ihop informationen med kan vi inte bilda oss en uppfattning om en person. 

3. Få med formaliteterna

Jag kan själv tycka att det här känns larvigt och liksom “kontaktannons i tidning”-aktigt. Vem tusan behöver veta hur gammal jag är och om jag har några husdjur liksom. 
Men så inser jag när jag läser andra bloggares Om mig-sidor att jag ju visst är nyfiken på dessa alldagliga saker: Vad de heter, hur gamla de är, var de bor, vad de sysslar med på dagarna och om de är gifta eller singel. 
Det är nog lite som med punkt nr. 2: vi behöver denna basfakta för att kunna måla upp personen för vårt inre. 

4. Berätta din story

Nästa naturliga steg från kontaktannonspartiet av din Om mig-sida är din personliga berättelse. Resan som fört dig hit. Det är denna bit som verkligen gör att vi kommer ihåg en person. Med en personlig story blir du relaterbar och minnesvärd. 

Person som gör detta bra: Made by Mary

5. Förmedla din personlighet

Det finns andra sätt att bli minnesvärd än med hjälp av en personlig story. Du kan tänka på att skriva avslappnat och inbjudande, som om du hade pratat. Och nämn gärna några ärliga fakta om dig själv som skapar ingenkänning. Ärlighet = likeability.

Person som gör detta bra: Guld med ADHD

6. Berätta om dina prestationer

Om din blogg är yrkesmässig, eller om det av några andra anledningar är relevant för dig att pitcha dig själv och din kompetens till dina besökare, så bör du även ha med en liten meritlista i din Om mig-sida. Utmärkelser, prestationer, referenser och annat som imponerar och skapar förtroende.

Person som gör detta bra: Underbara Clara

7. Berätta om din blogg

Okej, nu känner vi dig. Vi gillar din personlighet, relaterar till din story och imponeras av dina prestationer. Nu vill vi veta mer om din blogg, och varför vi ska följa den. Vad bloggar du om, och varför? När startade du bloggen och varför Vad kan vi förvänta oss om vi beslutar oss för att följa din blogg?

Person som gör detta bra: Teknifik

8. Berätta om dina mål

Du har sagt vem du är och vad du bloggar om, men finns det något djupare bakom det? Vad vill du egentligen? Vad är du “all about”, vad brinner du för?

Visst är man mer benägen att sluta upp bakom en passionerad bloggare med ett kall, än en som bara “Ärsch, jag bloggar om lite allt möjligt, när jag känner för det.”

Inte för att det är något fel med att vara casualbloggare. Man måste inte ha ett högre syfte med sin blogg, men OM du har det så berätta det för guds skull. =)

9. Fokusera på läsaren

Hittills har din Om mig-sida mest handlat om dig och din blogg. Och det är ju helt i sin ordning, men nu är det dags att börja skifta fokus till läsaren. 
Vilka riktar sig din blogg till, och varför? Skriv till din ideala läsare med “du”-tilltal, och få hen att känna sig träffad. Då kan du skapa den där “Var har du varit hela mitt liv?”-känslan, och dessutom ha chans att få hen att göra något efter att ha läst din sida. (Se nästa punkt…)

Person som gör detta bra: ÅsaSaga

10. Guida läsaren vidare

En bra Om mig-sida avslutar med en eller flera CTAs - Calls to Action. Så att du inte lämnar din läsare full av pepp men utan något att göra med den. 
CTAs gör att din sida inte bara informerar, den konverterar. Den gör dina besökare till följare eller rent av kunder.

Några bra CTAs:
- Uppmaning att följa bloggen eller dig i sociala medier
- Utvalda länkar till populära blogginlägg
- Uppmaning att prenumerera på ditt ev. nyhetsbrev
- Uppmaning till kontakt om t.ex. samarbeten

Person som gör detta bra: Vegokäk


Har du fler tips? eller har du några bra exempel på beundransvärda “Om mig”-sidor? =)