Så skapar jag blogg-grafik med Canva

Jag har en handfull verktyg och tjänster som jag förlitar mig på i mitt bloggande. Utan dem hade bloggeriet gått betydligt långsammare och varit desto mer frustrerande. 

Ett av dessa verktyg, som jag upptäckte ganska nyligen, är Canva. Jag tänkte visa dig varför jag älskar Canva så sinnesjukt mycket och hur jag använder det för att skapa grafik till bloggen…

Vad är Canva?

Tänk dig en lightvariant av Photoshop, fast online och med massvis av inbyggda mallar, ikoner och gratisbilder. 

Med Canva skapar du din grafik direkt i onlineverktyget (eller i apparna som finns till både läsplattor och mobiler), och kan därifrån enkelt spara ner eller exportera dina filer för att använda i bloggen. 


Fördelar med Canva

  • Det är graaaaaaaaatiiiiiis!
  • Det innehåller massvis av mallar och inspiration som hjälper även en icke-designer att skapa snygg grafik.
  • Det låter dig spara och snabbt återanvända foton, loggor eller andra grafiska element.
  • Det låter dig skapa egna mallar för t.ex. inläggsbilder för att hålla dem enhetliga.
  • Det sparar all din grafik online så att du kan komma åt det från vilken enhet du vill.

Vad kan man göra i Canva?

Åh, typ allt. Titta bara:

canva mallar

Och det här är bara toppen av isberget. Det finns mallar och inspiration för allt ifrån Twitter-headers, Instagrambilder och Facebook-coverbilder till visitkort, slideshow-presentationer och E-böcker. 

Jag använder Canva främst för tre saker:

  1. Blogg-grafik
  2. Sociala medie-grafik
  3. Inläggsbilder

Hur jag gör dessa ska jag visa dig lite närmare:

Blogg-grafik

Jag har använt Canva för att skapa all slags grafik till mina bloggar. Headers, loggor, knappar för kategorier och andra snygga bildlänkar för mina sidebars.

Eftersom att jag kan återanvända typsnitt, färger och loggor direkt inifrån Canva, och skapa liknande grafiska element direkt i samma dokument, så är det enkelt att se till så att all grafik passar ihop och håller ett grafiskt tema.

Här är några av kategoriknapparna för OhSoSensitive:

Där börjar jag med att skapa en bild. Sen duplicerar jag den bara nedanför den föregående i samma dokument, och byter bakgrundsbilder och text. Laddar ner alla på en gång. Klart!

Sociala medier

SOM jag slitit med detta innan jag hittade Canva. Först har jag fått kolla upp vilka mått som gäller för Twitter-headers och bakgrundsbilder för Facebook-sidor. Sen har jag suttit i Photoshop och gjort bilderna, laddat upp dem till mina profiler, bara för att inse att positioneringen inte blivit snygg eller att upplösningen ser suddig ut. 

Med Canva väljer jag bara t.ex. “Facebook cover” som mall, och får automatiskt rätt mått. Plus att jag ser var profilbild och knappar kommer ligga och kan designa med det i åtanke från början.

Här är Facebook-headern för Lugnochfin:


Coverbilder för inlägg

Jag har som bekant särskilda coverbilder/headerbilder för de allra flesta av mina inlägg. Dels för att jag tycker det ser snyggt och proffsigt ut, men också för att jag vill styra över vilken bild som syns när inlägget länkas i min blogg eller i sociala medier. 

Dessa coverbilder skapar jag på 3 minuter i Canva. Jag väljer en  passande bakgrundsbild. Antingen en jag tagit själv, eller någon av de gratisbilder som finns inuti Canva. Beskär och gör lite enkla filterinställningar på bilderna. (Alltid samma slags filter på alla coverbilder för att hålla min grafiska stil.) Sen lägger jag min inläggsrubrik ovanpå. Laddar ner. Klart! 

Eftersom att jag redan gjort massvis av coverbilder så kan jag bara duplicera någon av dem och byta ut bakgrundsbild och text, så slipper jag lägga in allt på nytt och ser samtidigt till att storlekar och positionering ser exakt likadant ut som i andra bilder. 

Så här ser det ut när jag skapar en coverbild:

Canva asså... Hett tips till alla bloggare och onlinekreatörer som antingen tycker att det här med grafisk design är knepigt eller som bara vill spara en himla massa tid. =)