Så jobbar jag med emaillistor

För ett tag sen bloggade jag om min syn på “nyhetsbrev”/emaillistor. Jag skrev även ett gästinlägg på BetterBloggers om emaillistans "varför, vad och hur"

Nu tänkte jag utveckla det här ämnet med lite konkreta exempel från mina egna emailklubbar. Det här är såklart bara ETT sätt att göra emailutskick. Mitt sätt. Det passar inte alla, varken alla bloggare eller alla prenumeranter. Men kanske kan det ge dig lite idéer om du själv funderar på att börja skicka ut mail. 

Strategin

Detta skrev jag om i mitt tidigare inlägg. Mina personliga mål med båda mina emaillistor är att: 

  1. Hitta mina mest drivna, entusiastiska och likasinnade läsare.
  2. Bjuda in till en intimare dialog med dessa läsare.
  3. Berätta om, och ge extra bra erbjudanden på, mina kommande produkter och tjänster.
  4. Ge ännu mer kunskap, pepp och inspiration.

För att kunna göra detta behövde jag se till att erbjuda tillräcklig mycket värde i varje utskick för att det skulle kännas intressant för mina läsare, och för att kunna skapa en där intima dialogen. Men jag behövde samtidigt lägga det på en nivå som jag orkar upprätthålla.

Med emailklubben på OhSoSensitive skickade jag först ett mail i veckan, (p.g.a. pepp och hybris). Mailen bestod av personliga storys med tillhörande insikter, råd och inspiration. Jag finslipade dessa texter in absurdum. Varje utskick tog mig många timmar att skapa. 

Denna takt höll i typ en och en halv månad, sen gick det inte längre på grund av flytt, hög arbetsbelastning och stress. 
Så jag saktade ner till ett mail i månaden. 

När jag sedan startade jag Lugnochfinbreven satte jag samma tempo på det. Under en månad hinner jag samla på mig tillräckligt många idéer och skapa tillräckligt bra innehåll för att mina utskick ska bli rejäla. Dessutom tror jag att en gång i månaden är ungefär vad man orkar med som prenumerant, med tanke på hur mycket annat innehåll man läser. 

Jag har också bestämt vilken veckodag och vilken tidpunkt mina mail ska gå ut, så att prenumeranterna vet vad de kan förvänta sig och jag kan planera i god tid för mina utskick. Jag har valt söndagkvällar som utskickstid, för då tror jag att man har mer tid och inte redan fått en massa andra mail. 

Som “opt-in”-gåva, alltså det där lilla extra som prenumenranten får tillgång till genom att gå med, beslöt jag mig för att göra så som jag sett att några stora internationella bloggare gjort. Istället för att skapa en enda gratisresurs, som kanske inte tilltalar alla, så skapade jag flera små resurser och placerade dem i ett hemligt, lösenordsskyddat bibliotek.

Här är en sneak peek...

lugnochfin hemliga biblioteket

När läsaren prenumererar och får sitt första välkomstmail får hen lösenordet och tillgång till biblioteket. Det fina med ett sånt här bibliotek är också att det kan öka i värde med tiden. Jag kan fylla på med mer och mer extramaterial som både befintliga och nya prenumeranter kan ta del av. Najs va?

Tekniken

Nu till teknikaliteterna med att driva en emailklubb! 

Jag använder MailChimp för att samla emailadresser och designa utskick. MailChimp är gratis att komma igång med. Först när listan når 2000 prenumeranter eller 12 000 utskick i månaden behöver man uppgradera till ett betalabonnemang. Det är skönt att kunna bygga sin lista i lugn och ro utan att behöva betala i början.

mailchimp statistik

I MailChimp kan jag också se statistik för min lista. I vilken takt den växer, hur många som får, respektive öppnar mina mail och vilka länkar som klickas på i dem. 

MailChimp är väldigt användarvänligt och smidigt, så jag rekommenderar verkligen det om du ska starta din första lista. 

Designen

Att designa emails i MailChimp går snabbt. Man väljer ett template som man sen utformar som man vill med drag and drop-boxar för olika ändamål. T.ex. textrutor, bilder, länkboxar, sociala medie-ikoner och så vidare. Eftersom att du fyllt i dina uppgifter och länkar i din MailChimp-profil så behöver du inte tänka på att lägga in sånt. Det placeras automatiskt i din footer, tillsammans med de nödvändiga “Avprenumerera”-länkarna. 

designa email i mailchimp

Jag har även designat en header för mina utskick som matchar min bloggs utseende. Samt ställt in så att färger på knappar och länkar är samma som i bloggen. Tror det är viktigt att man som emailläsare direkt känner igen sig och kopplar vem utskicket är ifrån, utifall att man glömt bort att man prenumererat. =)

Innehållet

Efter att jag planerat och designat en mall för mina utskick är det ytterligare 6 saker jag gjort:

1. Döpt min lista och gett den en personlig touch.

Istället för döpa den till “Lugnochfin nyhetsbrev” eller nåt annat trist valde jag att kalla mina för Lugnochfinbreven - Kärleksbrev till bloggare, onlinekreatörer och digitala entreprenörer. 

 
 

För OhSoSensitive valde jag att kalla den för “OhSoSensitive Secret Club”, för den där lite intima och VIP-iga känslan. =D

2. Skapat en sida på min blogg för emailklubben.

Dels så underlättar det att ha en landningssida för emaillistan som man enkelt kan länka till från bloggen eller sociala medier. Och dels så vill jag få chansen att verkligen pitcha min lista till bloggläsare. Alltså förklara konceptet, berätta vad de får genom att prenumerera och vad de kan förvänta sig av utskicken. 

3. Placerat snabbformulär för emaillistan på strategiska ställen på bloggen.

Såna här alltså:

En tumregel är att ha dessa både i sidebaren och antingen i footern eller direkt efter varje inlägg. Jag vill fånga upp så många läsare som möjligt så att ingen missar att jag har en emailklubb. 

4. Skapat en sida för biblioteket.

Denna har jag sedan lösenordsskyddat och placerat några gratisresurser (nerladdningsbara pdf:er) i. Jag har också gått in på MailChimp och redigerat välkomstmailet så att länken till biblioteket och lösenordet ligger där. 

5. Gjort en innehållsmall för varje mail.

I Lugnochfinbreven inleder jag med en personlig och inspirerande text, följt av en utmaning eller övning, en ruta för nyheter eller vad som är på gång med Lugnochfin, och sedan bildlänkar till några av månadens mest populära blogginlägg. Varje utskick har ett tema, och detta tema går hand i hand med min redaktionella kalender för bloggen.

6. Bloggat om lanseringen av min emailklubb!

Så att ingen missar det. Det är nog bra att göra detta minst en vecka innan första utskicket går iväg, så att så många läsare som möjligt hinner prenumerera om de vill.  

 

Japp. Så här har alltså jag gjort! 

Det behöver inte alls ta lång tid att komma igång med en emaillista. Det mesta av min tid har gått åt till att skapa sidorna på sajten, och de resurser jag velat ha i biblioteket.

Det är ju inte alls ett krav att ha en välkomstgåva eller en massa gratisresurser. Målet är ju att mailen ska stå i centrum och vara tillräckligt bra för att vara värda att prenumerera på. =)


Frågor om emaillistor - det tekniska, strategiska eller innehållsmässiga? Ask away!