Så tänker jag kring "nyhetsbrev" och emaillistor

Det har kanske inte undgått någon att jag börjat jobba med emaillistor. Och att jag verkligen, verkligen gillar det.

Men jag trodde faktiskt inte att det här med email skulle vara min kopp te. Jag är själv väldigt trött på att få dessa innehållsfattiga eller säljtjatiga "nyhetsbrev". Tycker det mesta är skit och orkar inte läsa. Så för mig började detta som ett skeptiskt experiment. 

Kanske var jag trött på att ständigt läsa i amerikanska bloggar och höra i poddar hur absolut livsnödvändigt och skitaviktigt det är för en onlineentreprenör att ha en emailista, och tänkte väl till slut “Jaaaajaaaaa! Okejrå.”

Kanske var jag också sugen på att anta utmaningen. Kunde jag skapa emails som jag själv INTE direkt arkiverar utan att läsa? Hade någon verkligen velat få mail från mig?

Men mest drevs jag av nån slags pliktskyldighet att “göra som man ska”. Så pass många framgångsrika bloggare och onlineentreprenörer kan väl inte ha fel, right? Så när jag lanserade OhSoSensitive gjorde jag det med en emaillista från första början. Och när den gick så bra så kände jag att jag ville ha en för Lungochfin också. 

“Men varför skicka mail när mina läsare redan kan läsa min blogg, följa mig på Instagram och snacka med mig på Facebook?” hör jag hur du tänker. “Är de inte redan mätta på mig, liksom?” 

Berättigat tänk. Jag tänkte samma sak. 

Men betänk också detta:

Hur mycket vet du om de som besöker din blogg eller ser dina Instabilder? Du kanske känner till en bråkdel av dina besökare, men alla de som landar från Google eller bara snubblar över din blogg och sen drar vidare: Vilka är de? Vad är de intresserade av? Kan du lita på dem? Kan du prata till dem på samma sätt som din mindre skara hängivna läsare? Antagligen inte. 

Om din blogg är som ett stort och inbjudande vardagsrum där alla är välkomna, så är en emaillista den där balkongen där du och dina närmsta vänner klämmer in er för att prata öppenhjärtligt. 

Du kan göra antaganden om dina emailprenumeranter som du inte kan göra om dina bloggläsare, och därför blir det lättare att veta vad du ska skriva till dem. Kanske vågar du bjuda mer på dig själv och vara lite mer privat.

Och det där att dina läsare skulle vara mätta på dig: De som tackar ja till dina emails är ju de som verkligen, verkligen gillar dig och VILL ha mer av dig. Är inte det väldigt fint?

Okej, så en emaillista kan alltså vara utomordentligt bra, både för dig och för dina läsare. Men vad ska man göra med den då? Vad är målet med en emaillista? 

Jag kan bara tala för mig själv såklart:

Mina mål med en emaillista

1. Hitta mina mest drivna, entusiastiska och likasinnade läsare.

Det här är helt klart min främsta anledning, och den som sporrade mig att våga ta steget ut i det okända. 

Jag vill känna mina läsare. Vill veta var jag har dem. På det att vi må vara du med varandra. Om jag har en tydlig nisch för min blogg, och en lika tydlig pitch för min emaillista, så har jag ett bra hum om vilka det är som läser mina mail. 

Ju mer jag känner mina läsare och deras motivation, intressen och situation, desto mer känner jag att jag vill:

2. Bjuda in till en intimare dialog med dessa läsare.

Jag är introvert lagd. Går sällan ut och träffar många nya människor på en gång, utan föredrar ett fåtal nära, väl valda och lojala vänner. Min inställning till mina bloggläsare är likadan. Jag kan känna mig lite obekväm med att tala till en bred och okänd massa. Jag gillar att prata avslappnat och personligt, sådär som man gör med sina nära vänner. 

I mina emails till min lista kan jag prata precis så. Jag kan dela med mig av erfarenheter och känslor som mina läsare troligtvis förstår och känner igen sig i. Och vi kan ha en närmare relation.

3. Berätta om, och ge extra bra erbjudanden på, mina kommande produkter och tjänster.

Detta är den främsta anledningen till att så många amerikanska blogg-gurus förespråkar emaillistor. Det är till sin emaillista man säljer, rent krasst. Email konverterar väldigt bra säljmässigt eftersom att emailprenumeranter är en nischad målgrupp med högt förtroende för en, och generellt sett är intresserade av det man säljer. Särskilt om man säljer sådant man skapat själv. 

Men det finns också fler fördelar med att ha en VIP-klubb av emailprenumeranter. Man kan särbehandla dem. Ge dem kompispriser. Ge dem första tjing på produktsläpp. Låta dem vara med och bestämma vad man ska skapa och sälja till dem. Det blir helt enkelt en tätare köp-och-sälj-relation som gynnar båda parter.  

4. Ge ännu mer kunskap, pepp och inspiration.

Detta går hand i hand med att jag och mina emailprenumeranter har en närmare relation och står inför liknande utmaningar, drömmar och mål. Man ger ju gärna mer till sina vänner än till tysta främlingar.

Det känns också lättare att komma på vad jag ska skriva om när jag vet så tydligt vilka jag skriver för. Vi sitter ju i samma båt och kan utvecklas tillsammans och peppa varandra längs vägen. 

Det finns verkligen något som talar för en klassisk “från mig till dig”-kommunikation, när så mycket av det vi gör idag är “från mig till massorna”. Det är nog den största behållningen med email, i min mening.

Det, och faktumet att din emaillista är bara din. Ingen annan äger den, kan mixtra med den, ta den ifrån dig eller strypa hur många du når ut till. Att ha en emaillista är att ta makten öven relationen till dina läsare.


Funderar du också på att starta en emaillista och vill ha lite goda råd? Imorgon gästbloggar jag om ämnet på Better Bloggers. Don’t miss!

Håll också utkik här i bloggen efter ett kommande inlägg där jag berättar mer om exakt HUR jag jobbar med mina emailutskick...