Meditationsskolan del 2: världens enklaste meditationsövning

I den här delen av meditationsskolan tänkte jag prata om inåt- respektive utåtriktad meditation, samt beskriva en väldigt enkel meditationsövning som kan anpassas och göras varsomhelst och närsomhelst.

Meditation för mig är stillhet. Stillhet inuti en själv, oavsett hur omgivningen runt omkring en är. Man kan sitta i ett rum fullt av pratande och skrikande människor som springer runt som skållade råttor, men man kan ändå ha stillhet inuti sig. Om man övar. Det är när vårt inre är stilla som vi kan komma i kontakt med vem vi verkligen är, vårt sanna jag. Vi är inte våra tankar och känslor och allt annat som ockuperar vårt sinne hela dagarna. Om man aldrig stannar upp och upplever stillhet, när ska man hinna med att lära känna sig själv? När ska man hinna ikapp sig själv? Hur mycket av livet missar vi genom att jäkta igenom det med skygglappar på? Om vi kan lyckas stilla vårt inre bara litegrann så skulle vi vara mer öppna för intryck. Inte bara intryck utifrån utan också impulser och insikter som kommer inifrån oss själva.

Utifrån det jag läst om meditation och de övningar jag testat så har jag upptäckt två olika typer av meditation:

Det finns en introvert variant, då man har ögonen slutna och man flyttar fokuset från omvärlden och inåt, i sig själv. Man uppmärksammar t.ex. sina egna andetag, ljudet av ens hjärta och mörkret bakom ögonlocken. Det brukar känns lite som att vara i en varm, trygg kokong och effekten brukar vara avslappnande och lugnande. Det kan kännas väldigt skönt att göra den här typen av meditation när man behöver komma bort från stressen runt omkring en, och det kan man göra även om man står i kön i mataffären. Man måste inte sitta i ett nedsläckt rum i lotusställning för att kunna meditera, man kan göra det vart man än har lust och närhelst man behöver.

Sen finns det en extrovert typ av meditation. Många zenmeditationsövningar jag testat faller i den här kategorin. Man har ögonen öppna och fokuserade på ett objekt eller en punkt på golvet. Man låter andningen sköta sig själv. Man kanske tillåter sig själv att uppmärksamma ljuden runt omkring en. Målet är medveten närvaro och avslappning. Lite som en katt: den anstränger aldrig en enda muskel i onödan, den kan ligga utsträckt någonstans fullkomligt avslappnad, men ändå vara på språng inom en halv sekund om den behöver. Den här typen av meditation brukar jag känna mig energisk och harmonisk av, den är perfekt lämpad för att stilla ”tjat” i huvudet och få ner en på jorden. Detta är vad mindfulness är, och meditation och mindfulness är i princip samma sak. Mindfulness innebär att vara närvarande i livet, att leva livet mer meditativt.

Världens enklaste meditationsövning Det finns så mycket man kan göra i en meditation, man kan resa till andra platser i tanken för att hämta kraft och inspiration, eller använda meditationen för att kontemplera ett problem eller ett viktigt val. Det finns en meditation för varje situation och varje syfte. Man kan komplicera meditation rätt ordentligt om man vill, men man kan också förenkla den ända ner till dess absoluta grundstenar och ändå ha lika stor nytta och glädje av den. Det här är en mycket enkel beskrivning av en mycket enkel meditation. Den kan ta fem minuter, eller en timme, det finns inga krav. Du får sitta eller ligga eller stå upp, och du kan befinna dig hemma eller på en stormarknad. Jag gillar meditation som bäst när den inte har en massa regler. Oavsett hur eller var du gör den så kommer den göra dig lite lugnare och lite mer avslappnad än du var innan.

1.    Gör dig bekväm någonstans. Ligg ner, sitt ner, luta dig mot en vägg, o.s.v. 2.    Slut ögonen. 3.    Ta tre djupa och långsamma andetag, och låt luften gå ända ner i magen. Tänk dig att du fyller hela dig med luft. 4.    Låt nu andetagen komma och gå som de behagar, men sikta på att sakta ner din andning. Om din andning är lugn så är du lugn. Tänk dig att för varje utandning du gör så släpper spänningar i din kropp. Om du vill kan du fokusera på olika kroppsdelar i taget, eller så kan du bara tänka dig att du blir allmänt mer och mer avslappnad för varje utandning. 5.    Gör detta så länge du vill. Vill du undvika att somna så är det bättre att sitta upp än ligga.

Enklare än såhär kan det knappast bli. Som jag sagt tidigare, den enda möjliga svårigheten är att helt enkelt sätta igång och göra det. Mitt enda tips för det är: gör det just precis nu, vart du än befinner dig.