Meditationsskolan del 1: varför meditera?

meditation.jpg
Det finns hur många bra webbsidor och böcker som helst om meditation, och jag själv är verkligen ingen expert. Jag har inte gått någon kurs eller så utan har läst böcker och övat och lär mig fortfarande. Men det jag vet om meditation och det jag har erfarit tänkte jag dela med mig av på ett så simpelt och lättbegripligt sätt jag kan.

Det kommer inte vara några avancerade saker, och inte innehålla några religösa eller mystiska element. Bara väldigt basic och grundläggande meditation som är lätt att göra var- och närsomhelst, för det är då vi verkligen behöver den.

Jag antar att de flesta människor numera vet vad meditation är. Jag tror dock att folk har väldigt skilda uppfattningar om det, beroende på vilka böcker de läst eller hur de lärt sig det. Jag har läst en del olika böcker om meditation och alla har en något annorlunda approach. En del har inslag av obegripliga mantras på hindi som man ska repetera för sig själv, andra kräver att man sitter i obehagliga ställningar och inte rör sig en millimeter. Det pratas om att man ska ”tänka på ingenting” och stänga ute alla tankar och bara vara som i ett vakuum.

Och visst, detta kan ju vara intressant. Men det är först nu på senare tid som det börjat komma böcker som tar ner meditation på en jordnära och icke-komplicerad nivå. Jag har läst några såna böcker och det är den typen av meditation som jag tycker har gjort störst skillnad för mig. Det känns som själva kärnan eller essensen i meditation på nåt vis.

Vad dessa böcker gör är att slå hål på de fördomar vissa har om meditation:

•    Det tar lång tid. •    Det är obehagligt. •    Det känns meningslöst och tråkigt. •    Det ger ingenting.

Och vad de istället lär ut är att meditation:

•    Kan ta alltifrån tre minuter till flera timmar, det beror på vad man känner för och har tid med. •    Det kan, och ska vara, skönt och behagligt. •    Det är extremt meningsfullt och kan vara rent av njutbart. •    Det ger enormt mycket, från första minut, och det är värt sin tid i guld.

Varför är det bra att meditera? Det har gjorts en hel del forskning av meditationens verkan och man har bland annat kommit fram till att regelbunden meditation:

•    Ökar blodcirkulationen •    Sänker blodtrycket och är bra för hjärtat •    Löser upp muskelspänningar •    Stärker immunförsvaret •    Ger mer energi och styrka •    Får hjärnan att fungera bättre •    Reducerar fria radikaler och gör huden motståndskraftigare •    Förbättrar minnet och inlärningsförmågan •    Stabiliserar känslor och gör oss mer harmoniska •    Ökar problemslösningsförmågan •    Ökar kreativiteten •    Förbättrar intuitionen •    Gör oss mer positiva och kärleksfulla •    Stärker självförtroendet och självkänslan •    Förbättrar tålamodet •    Stillar ilska, irritation, rädsla eller upprörda känslor •    Skärper sinnena •    Förhöjer reaktionsförmågan •    Gör oss mer närvarande i nuet

Och mycket mer… Läs om fler fördelar med meditation här.

Eftersom människor är så olika och tilltalas av olika saker så kommer jag i den här serien gå in på fyra olika sorters enkla meditationsvarianter, utöver den allra enklaste metoden som jag går igenom i nästa del. Dessa fyra övningar är bra för olika saker och lämpar sig extra bra för vissa syften, men de kan också tilltala vissa personer mer än andra. Så i slutet av ”skolan” så hoppas jag att du funnit åtminstone en variant som funkar och känns bra för dig.