Lugnochfinskolan del 2 - Tre djupa andetag

Här kommer andra delen i min lilla guide till att lugna ner sig lite...
Har du inte läst del 1 ännu så hittar du den här.

Det första, och det allra enklaste sättet att lugna ner sig är att blunda, och ta tre djupa andetag. Gör det här nu med en gång, innan du läser vidare, oavsett vart du är eller vad du håller på med.
Tre djupa, långsamma, och sköna andetag, med magen. Magen ska puta ut när du andas in, inte bröstet. Det är väldigt vanligt att man andas ytligt och högt uppe i bröstet när man är stressad. Men allra bäst syreupptagning får man genom att andas djupt ner i magen, som spädbarn och djur gör. Testa det nu och känns skillnaden. Gör du det här ofta under dagen och närhelst du känner att du börjar tappa fotfästet så kommer du att hålla dig lugnare och mer avslappnad.

Jag har dessutom ett trick för att komma ihåg att göra den här lilla mini-meditationen. Under vissa perioder då jag har det stressigt brukar jag skriva ordet LUGN någonstans ovanpå min hand och när jag ser min hand så måste jag säga ordet till mig själv, inne i huvudet, och ta några djupa andetag.
Jag har också vissa ringar och halsband som jag använder på samma sätt. Och det ska helst vara något som du omedvetet brukar pilla med när du har det på dig. Då bestämmer du helt enkelt att du måste lugna ner dig och ta några djupa andetag när du håller på med halsbandet eller ringen.

Detta är vad man inom NLP kallar för ett ”ankare”. NLP, ”Neuro-Lingvistisk Programmering”, är något jag kommer att förklara ordentligt senare och återkomma till många gånger.
Man kan säga att ett ankare är en länk, eller en ”trigger” i hjärnan. Det innebär att din hjärna kopplar ihop en viss sinnesupplevelse med en viss känsla. Ett vanligt exempel är att man kan minnas en speciell händelse genom att känna en doft eller höra en låt. Ett ankare kan vara extremt kraftfullt. Är det ett negativt ankare kan det vara svårt att arbeta bort. Men att skapa ett nytt, positivt ankare kan faktisk vara väldigt lätt, och nu ska jag lära dig hur du kan göra.

Att skapa ett lugnochfin-ankare:
  1. Leta i minnet efter en tidpunkt då du kände dig totalt lugn och avspänd. Är du totalt lugn och avspänd just nu, skitbra, då kan du jobba på att sjunka djupare ner i det tillståndet. Slappna av i kroppen och bara släpp taget om allt som hindrar dig från att slappna av. Har du en massa bekymmer eller ångest så säg bara till dig själv: ”Det blir bra. Allt ordnar sig.” Du kommer finna ett sätt att ta dig igenom det, och det finns ingen anledning att grubbla över det just nu. Så släpp det. Tillåt dig själv att bara känna dig trygg och lugn.
  2. Bada i den här känslan och när du verkligen känner att du är i den till 100%, titta på ordet LUGN på din hand, eller pilla med ringen eller halsbandet, vad du nu valt att ha som ankare. Nu skapar din hjärna en koppling mellan det här lugna sinnestillståndet och känslan av att se ordet eller känna ringen eller hanlsbandet. Säg gärna några lugnande ord tyst för dog själv samtidigt som du gör detta. Ju fler saker du länkar till ankaret, desto större chans att det kommer fungera i framtiden.
  3. Upprepa den här proceduren några gånger om dagen i några dagar, ta tillvara på varje tillfälle du känner dig lugn och avslappnad för att förstärka ditt ankare. Har du gjort det här tillräckligt många gånger så kommer du märka att du kan framkalla känslan av lugn genom att utföra ditt ankare, även när du känner dig stressad, orolig eller deppig.

I nästa del ska jag gå igenom två andra knep för att bli lugn och fin. Tills dess, hoppas ni får användning av de här tipsen. Kommentera gärna om det är något ni undrar över.

Puss på er!