Introduktion till rawfood

Tänkte prata lite om rawfood nu, och dela med mig av ett av mina absoluta favoritrecept för er som vill testa.

Min generella åsikt är att rawfood är bland det bästa, kraftfullaste och mest hälsosamma man kan ge sin kropp. Jag upptäckte det förra vintern och blev frälst rent ut sagt. Åt väl som mest runt 95% bara rå, levande mat och mådde bättre än jag någonsin gjort. Vissa stunder var jag rent av i exstas, hur skumt det än kan låta. Numera äter jag så mycket rawfood jag kan, för att jag helt enkelt mår bra och får enormt mycket mer energi av det.

Vad är rawfood?

Rawfood är en typ av veganism, där man endast äter mat som är rå och fortfarande lever. Den är aldrig upphettad över ca 42 grader, för runt den temperaturen dör de enzymer som finns i maten, samt många vitaminer och nyttigheter. En rawfood-vegan, eller s.k. ”high raw vegan”, äter alltså inte kött, fisk, mjölkprodukter, ägg eller mat som tillagats med hetta på något sätt. Låter det boring? Inget kunde vara längre ifrån sanningen…

Vad en rawfood-vegan äter är bl.a frukt, bär, grönsaker, nötter, frön, och groddade baljväxter. Och med dessa finns mycket skoj att göra. Det bästa med rawfood tycker jag är efterrätterna t.ex.
Varför är rawfood bra?

Enzymer är  små biomolekyler som kroppen använder för att reparera och regenerera sig själv, men också för att bryta ner mat, d.v.s. mat som är enzymfattig. Äter man mat som har alla sina enzymer kvar dock, så används dessa enzymer och kroppen behöver inte ta av sina egna. Vad innebär det? Jo att kroppens egna enzymer kan göra det de är avsedda för, att hålla kroppen ren och snygg och i toppform. Våra kroppar kan bara bilda ett visst antal enzymer, och eftersom en stor del av dessa går åt till att bryta ner all död, enzymlös mat vi äter så är detta den största orsaken till att vi åldras och blir sjuka. Ju färre enzymer, desto mindre resurser för kroppen att reparera och förnya sig själv.

Lagad mat, som inte innehåller några enzymer, kan inte kroppen känna igen som föda. Dess molekylära struktur är annorlunda från levande mat. Varje gång vi äter ”död” mat så producerar kroppen dubbelt, eller tre gånger så mycket vita blodkroppar för att bekämpa det ”gift” som den tror att maten är. Och för att skydda sig mot de andra gifter, tillsatser, konserveringsmedel och allt annat skit i maten vi äter, så bildas en plackliknande beläggning i våra blodkärl som ska förhindra att dessa ämnen tas upp av kroppen. Detta förhindrar dock även nyttig näring att tas upp. Människor som äter mer levande mat har alltså dels mer enzymer i sina kroppar, och de tar upp fler näringsämnen från maten de äter. Resultatet? En friskare, starkare kropp som väldigt sällan blir sjuk och som håller sig ung och vacker längre. Några exempel på kända rawfoodister är Madonna och Demi Moore, vilka är i 50- respektive 40-årsåldern.

Men nog pratat av mig om rawfood. Här är några bra länkar för er som är nyfikna eller vill undersöka saken närmare. Jag är ingen expert och kan ha svårt att återberätta allt jag läst på olika ställen. Så jag ger er mina källor istället. =)

Jag tänkte dock dela med mig av ett av mina favorit-rawfoodrecept. Det är inspirerat av ett recept från Erika Palmcrantz bok ”Rawfood på svenska”, som förresten är en mycket bra bok med en massa härliga recept. Min version av det här receptet är lite förenklat, men minst lika gott:
Fyllda paprikor
råa fyllda paprikor

Ingredienser: (för en fylld paprika. Jag brukar bli mätt på en, men jag liten i maten så avgör själv…)

  • En röd paprika
  • 1 dl pistagenötter
  • En morot (”normalstor”, vad nu det är…)
  • ca 3 – 4cm purjolök
  • En nypa havssalt
  • ca 1 matsked soja
Det underlättar om du har en matberedare. Många rawfood-recept är beroende av en sån och en del andra maskiner. Men så används ju ingen spis eller ugn, så det går väl jämnt upp. Det går dock att göra det här receptet helt för hand. Har du en matberedare så slänger du bara ner nötterna, moroten i delar och purjolöken, saltar och häller i sojan och sen mixar du bara till grovkornig konsistens. Gör du för hand så kan du finhacka nötterna, moroten och löken istället. Det blir lite grövre, men lika gott ändå.
Den färdiga fyllningen petar du ner i de urkärnade och sköljda paprikahalvorna. Garnera med gurka eller solrosskott som Erica gör.
Det här är en riktigt saftig, god och skönt mättande måltid som nog även skeptiska köttätare skulle gilla. ;)
Köp Erica Palmcrantz bok här!