Inspirationssjukan: Att hantera information overload

inspirationssjukan-information-overload

Ugh... Du vet när man klickar upp bloggfeeden och har 257 olästa inlägg. Och så många sparade artiklar att man inte fattar hur man ska hinna gå igenom dem.

När man får scrolla Instagram i över en timme för att komma ikapp. Och Pinterest - Pinterest ska vi inte ens nämna. 

Alla teveserier man ligger efter i och alla filmer man vill se. Boklistan som är tre mil lång. Oj, där kom precis ett nytt avsnitt av min favoritpodcast. Ska bara lyssna klart de senaste tio först.

Överallt, små ilsket röda notisikoner som pockar på uppmärksamhet.

Information overload.

Den där yrseln och nästan fysiska illamåendet man känner när man tagit in, eller känner sig tvungen att ta in för mycket intryck. Den där känslan av att vara överinspirerad.

Den är ett verkligt (i-lands)problem dessa dagar. Minns du för några år sen när det pratades om "the Google generation", och konsten att hitta så mycket och så relevant information det bara gick. Hur det sades var framtidens avgörande skill.

Den tiden är förbi.

Idag får vi all information vi behöver och mer därtill nerkörd i halsen bara vi fäller upp laptoplocket. Vi behöver knappt leta. Superintressant och användbart och roligt och livsviktigt innehåll är ööööööverallt. Heeeeeela tiden. Vad som är absolut avgörande idag är att kunna filtrera. Välja bort. Stänga av.

inspirationsjukan-citat

När jag läste det här citatet (i en bok, jag minns inte vilken), så blev jag lite kallsvettig.

Min uppmärksamhet är en begränsad resurs, och all information jag tar in äter upp den här resursen. Ju mer tid och energi jag lägger på att ta in saker, desto mindre har jag att ge: till mina projekt, till mina relationer, till mig själv. Det är enkel matematik.

Vissa dagar får jag absolut ingenting gjort, för min hjärna är utmattad efter att ha sugit upp innehåll som en svamp hela dagen. Det var länge sen jag såg en hel film utan att ständigt fippla med mobilen, för jag har vant min hjärna vid en strid ström av intryck och information.

När jag sätter mig vid datorn för att skapa så kommer inget. Jag är förlamad av alla intryck. Jag tänker undermedvetet: "Vad kan jag tillföra till detta överflöd? Borde jag kanske låta bli att ens försöka?" 

Inspiration är underbart. Det kan ge näring åt ens egna kreativitet. Men för mycket inspiration kommer istället döda den.

Vi kan inte bara andas in och andas in och andas in utan att någon gång andas ut. Vi kan inte tillföra något till världen om vi hela tiden är upptagna med att konsumera. Vi måste bli bättre på att blockera, filtrera och sortera bland intrycken.

Här är några tankar som hjälper mig göra detta...

5 steg för att hantera inspirationsjukan:

1. Rensa bland informationen du tar in.

Nästa gång du scrollar igenom dina feeds, reflektera över hur mycket av allt detta som egentligen ger dig något. Vad känns värdefullt för dig, och vad kan du vara utan?

Var skoningslös med vad du släpper in i din feed. Vilka personer eller företag du ger av din dyrbara uppmärksamhet till. Förtjänar dem det?

2. Bli kvitt din FOMO (Fear of Missing Out)

Finns det innehåll du konsumerar mest för att du tror att du borde? För att du är rädd att missa något?

Newsflash: Du missar redan tonvis med superviktig information. Du är bara människa. Du har bara två par ögon och 24 timmar på ett dygn. Att hålla dig 100% uppdaterad är en omöjlighet, så släpp det. Ta ett djupt andetag och släpp det. Du kommer klara dig utmärkt ändå.

3. Ha en plan med informationen du tar in. 

Innan du “hetskonsumerar” information om något ämne: fråga dig själv om det här är information som du kan göra något med just nu. 80% av allt du tar in kommer du ha glömt bort imorgon.

Istället: leta bara aktivt efter information som du planerar att omsätta i praktiken just nu. Och förvandla informationen till anteckningar och todos medan du tar till dig den.

4.Unna dig (lagom mycket) nöjeskonsumtion. 

Det fanns en tid då jag nästan aldrig unnade mig att läsa skönlitteratur eller lyssna på "pratpoddar" eller slökolla nån skräpserie. Det kändes inte produktivt nog. Jag ville att all information jag tog in skulle syfta till att fortbilda, informera och inspirera mig. 

Men det här är inte hållbart. Hjärnan behöver lek och avslappning. Och även om jag inte tror på att döva sig själv med meningslöst tidsfördriv, så älskar jag att medvetet koppla av med väl utvald underhållning ibland. Det är som att ge hjärnan semester.

5. Avsätt tid för att inte ta in några intryck alls.

Det här är den allra viktigaste punkten, och det enda som kommer göra verklig skillnad mot inspirationsstressen.

Öva dig på att helt stänga av alla inkommande intryck. Meditera om du vill. Sitt i en fåtölj och titta ut genom fönstret. Ta en promenad (Utan podcasts. Hemsk tanke, jag vet.) Lägg dig i ett bad (Utan bok eller tidning.) Öva dig på att göra så lite som är mänskligt möjligt. Du kommer hata det. Jag hatar det, det är det jobbigaste och svåraste som finns. Och det mest befriande och läkande.

Checklista

☐ Avprenumerera på nyhetsbrev (Testa tjänsten Unroll Me)

☐ Rensa bland bloggarna du följer. Jag följer bara de vars inlägg ger mig något och som jag ofta kommenterar hos.

☐ Rensa bland vännerna på Facebook, samt de du följer i sociala medier. Behåll de som inspirerar, underhåller och får dig att må bra.

☐ Praktisera Inbox Zero och sätt upp filter för att hjälpa dig stuva undan och kategorisera mailen. Jag har bara två mappar i mitt mailprogram: "Bra att ha" och "Inväntar svar". Resten antingen svarar jag på direkt eller arkiverar.

☐ Begränsa dina scroll-sessions i sociala medier. Gör det inte kontinuerligt under dagen utan försök hålla dig till typ en gång på morgonen och en gång på kvällen.

☐ Ha ett system för inkommande information. Jag använder Feedly för att samla alla mina bloggprenumerationer. Jag går igenom min feed en eller två gånger om dagen och då skummar jag bara och sparar det som jag vill läsa senare eller kommentera på. Sen har jag andra tillfällen då jag går igenom de sparade inläggen, läser i lugn och ro, kommenterar och samlar allt sånt jag vill dela i bloggen eller sociala medier.

Jag använder också Pocket för att samla bra resurser eller tokbra inlägg som jag vill kunna hitta nån annan gång. På det här viset följer all min inkommande information samma procedur och jag känner mig inte bombarderad från alla håll.

Lider du också av inspirationssjukan? Hur gör du för att filtrera och sortera information, har du ett system? =)