Hypnotisera bort dina dåliga vanor

Jag var bara tvungen att använda den här bilden. Det är nämligen precis så här det går till. Not. Du behöver ingen mystiker i turban för den här övningen. Inte heller behöver du vara topless med pärlband runt huvudet. Du kan använda tekniken på bussen, på toaletten, i matkön och precis vart du vill. Det rör sig nämligen om självhypnos.

Det jag ska lära dig är en teknik inom NLP - neuro-lingvistisk programmering. Den kallas ofta för "the swish pattern", eller "swishmönstret", och går ut på att hitta det som triggar dig att utföra ett beteende, och med hjälp av ett swishande ljud, klippa och klistra in något annat beteende där istället. En slags hjärnprogrammering faktiskt.

Tänk dig att din hjärna är en snårig skog av minnen, tankar och beteenden. Under hela ditt liv har kopplingar mellan dem skapats som kan liknas vid stigar. Ett minne kanske triggar en tanke, eller en tanke triggar ett beteende. Varje gång du agerar på en sådan här koppling ”trampar du upp” stigen i hjärnan så att den blir lite bredare. En vana är som en asfalterad motorväg i hjärnan, lätt att följa men svår att vika av från. En del av våra motorvägar har vi skapat medvetet och med vilja, andra har vi bara råkat slå in på och fastna i. Så hur ska du leta dig bort från dessa ofrivilliga motorvägar, och bana väg för nya beteenden? Vanor är ju ofta omedvetna, vi upptäcker inte att vi trillat dit förrän vi redan stoppat näven med godis i munnen.

Ett första steg är därför att försätta dig i ett tillstånd där du kommer åt dina omedvetna beteenden, och kan ändra på dem. Det gör du genom självhypnos. Men oroa dig inte, det är lätt ordnat. Hypnos är ingenting mystiskt, bara ett avslappnat och mottagligt tillstånd där vi lättare kommer åt vårt undermedvetna. Men det ska inte underskattas för den sakens skull. Hypnostillståndet är så kraftfullt att patienter blir opererade, och kvinnor föder barn, med hypnos som enda bedövning...

 

Självhypnos i 5 enkla steg:

  1. Sätt dig till rätta på en bekväm plats där du får vara ifred.
  2. Slut ögonen och ta ett djupt andetag.
  3. Vid nästa utandning släpper du ner axlarna.
  4. Vid utandning nummer två låter ansiktsmusklerna hänga fritt. För varje kommande utandning låter du sen hela kroppen "domna av" mer och mer.
  5. Andetagen sköljer bort spänningar och till slut befinner du dig i en skön avslappning, men vid fullt medvetandet. Nu är du redo att programmera din hjärna.
Jag går igenom tekniken steg för steg nedan. Det kommer gå långsamt i början och kännas styltigt, men just därför ska du upprepa hela momentet flera gånger tills att det går snabbt och lätt. Ju mer du nöter in det, desto säkrare och hållbarare blir effekten.

 

Så här gör du:

1. Visualisera när du utför det oönskade beteendet, som ett filmklipp. Filmen ska vara ur första-persons-perspektiv och bilden skarp, i färg och väldigt nära dig. Frys bilden precis när du är på väg att göra beteendet du inte gillar, t.ex. när du sträcker dig efter en kaka.

2. Vilket annat beteende skulle du vilja klippa in här istället? Gör ett liknande filmklipp av det och spela upp den några gånger. Känn hur skönt det är att göra som du verkligen vill. Du måste förstärka den här bilden med skarpare färger och positiva känslor, så att den har en chans mot den gamla etablerade bilden. Öva på det några gånger, lev dig in i den fantastiska känslan av det nya beteendet.

3. Hämta tillbaka ditt oönskade beteende igen och spela upp filmen fram till ögonblicket du sträcker dig efter kakan. Frys nu bilden. På denna bildruta låter du startbilden för ditt önskade beteende ligga nere i hörnet som en miniatyr. Bilden är liten, svartvit och suddig.

5. Till ljudet av ett ”swish”, byt jättesnabbt plats på de båda bilderna. Miniatyrbilden förstoras och fyller rutan, den gamla bilden krymper ner i hörnet. Samtidigt blir också bilden av det gamla beteendet suddig och svartvit och bilden av det nya skarp, ljus och färgglad. Låt filmen med det nya beteendet spelas upp.

6. Öppna ögonen en kort sekund för att ”nollställa” dig.

7. Upprepa steg 3 – 6 fem gånger. Sedan upprepar du hela tekniken med två andra liknande situationer där du gör samma oönskade beteende.

Det den här tekniken gör är att ta upp ovanan från ditt undermedvetna, programmera om den, och stoppa tillbaka det nya beteendet i ditt undermedvetna. Du kommer sedan att få en "påminnelse" från hjärnan precis när du är på väg att ta den där kakan, som gör att du låter bli. Om du dessutom tänker dig in i en riktigt bra känsla när du gör tekniken får du också det som belöning varje gång du gör på det nya sättet.

Som grädde på moset ger jag dig också den här filmen med Tony Robbins (NLP-legenden och författaren av klassikern "Din Gränslösa Styrka") från det glada 80-talet. Bildkvalitén och de dåliga skådespelarna till trots så demonstreras swishmönstret väldigt bra.

Ett annat exempel på samma teknik i en showigare tappning utförs här av mäster-mentalisten Derren Brown.

 

Lycka till med programmerandet, och kommentera gärna inlägget med frågor och erfarenheter!