Första veckan med ohsosensitive.com (tankar och lärdomar)

ohsosensitive.com

Idag är det en vecka sen jag kickade igång min nya blogg ohsosensitive.com… Hur har det gått hittills?

Till min tillfredsställelse!

Jag är en sån person som har lite svårt att kicka igång saker med buller och bång. Är säkert onödigt blyg när jag lanserar nya projekt.

Men jag tycker ändå att tillräckligt många hittade till sajten under denna första vecka. En bra start att jobba från.

 

Några saker jag börjat göra:

Börjat Twittra och Instagramma på engelska

Jag har alltid växlat fram och tillbaka periodvis mellan svenska och engelska i mina sociala kanaler. Inte kunnat bestämma mig riktigt. 

Men om sanningen ska fram: med undantag för vissa Sverige-specifika saker så tycker jag det känns bättre att skriva på engelska. De formuleringar jag hör i mitt huvud så är ofta på engelska och låter inte lika bra på svenska. 

Så att committa till att skriva på engelska där känns härligt. 

 

Blivit mer aktiv på Twitter

Efter en flera år lång svacka med totalt ointresse (rent av avsmak) för Twitter så har jag börjar twittra lite igen.

Varför? Det är helt enkelt där alla andra internationella bloggentreprenörer är aktiva. Plus att det är det perfekta nätverkarverktyget för en blyg introvert. Det funkar väldigt bra att jobba med frilansuppdrag och skapa innehåll på dagarna och sen framåt kvällen, när de vaknat på andra sidan atlanten, ligga och chilla i soffan och hänga på Twitter. =)

Som en följd har jag fått ca. 20% av min trafik från Twitter den här veckan, vilket är najs. Men framför allt är det kul att se vad för slags innehåll andra delar, och vad de snackar om. 

Finns du också på Twitter? Låtom oss blifva twitterkamrater

 

Börjat jobba med månads- och veckoteman

Kära bloggvänner, det här underlättar sååååå mycket. Tidigare har jag lidit av ett syndrom jag kort och gott kallar för “ska-jag-skriva-om-ett-ämne-så-måste-jag-säga-precis-allt-i-ett-och-samma-inlägg-varpå-det-inlägget-blir-tre-mil-långt-och-ingen-orkar-läsa.”

Jag har också lidit av ett annat syndrom vid namn "inspirationparalys", vars symtom är en oförmåga att välja vad jag ska blogga om på grund av att jag har för mycket att säga om för många saker.

Men så fann jag lösningen: Sätt ett övergripande tema för varje månad. Och mindre veckoteman inuti månadstemat, för att ytterligare underlätta brainstormprocessen.

Det är så här många tidningsmagasin jobbar med innehållsplanering, och nu fattar jag varför. Man jobbar uppifrån och ner: börjar med att förutse vilka teman som passar under respektive månader. Vad vill folk läsa om i juli, och vad vill de läsa om i december?

Sen zoomar man in. Säg att du driver en matblogg och ett av dina månadsteman är "soppor". Vad kan du zooma in på inom det ämnet? Kanske en huvudingrediens per vecka? En krydda? Eller ett världskök? Och sen skapa eller samla sopprecept inom dessa underteman. Då kan du djupdyka i ämnet soppor på ett strukturerat sätt.

Om du dessutom jobbar med sponsrade inlägg och annonsörer så blir det också lättare att pitcha eller planera in samarbeten när du har en långsiktig och tydlig redaktionell plan. Ofta kommer dina månadsteman sammanträffa med innehållet i deras marknadsplan. 

Nu kommer jag förvisso inte jobba med företagssamarbeten på min blogg, men jösses vad mycket lättare och roligare det blir att planera bloggkalendern med den här tekniken. Rekommenderas! 

Jag ljög förresten för er i mitt förra inlägg. Sa att temat för juni skulle vara bloggande. Men ack, jag ändrade mig i sista sekund och valde temat "introvert" istället. Dels för att jag inte har lika många färdigskrivna inlägg om bloggande och bloggstrategi som om att vara introvert (översätter ju och skriver om många av inläggen från lugnochfin till ohsosensitive). Dels för att jag vill etablera mitt huvudtema i bloggen innan jag grenar ut. Och dels för att jag inte känner mig helt varm i kläderna ännu för att skriva om bloggande på den nivå jag vill. Perfektionism och det där ni vet...

 

Kickat igång min emailstrategi!

Det här att man ska ha en emaillista för sina allra trognaste läsare, det har jag hört en miljard gånger av varenda proffs i branschen. Ändå har jag inte fått tummen ur förrän nu. Varför ska man ha en emaillista? (Även kallat "nyhetsbrev" men jag får kväljningar och andningsbesvär av det ordet. "Nyhetsbrev", åh vad upphetsande liksom.)

Jo för att man själv äger den plattformen. En lista har man kontroll över och kan ta med sig. Men vad händer om Twitter försvinner och tar alla dina 11 000 följare med sig i graven? Lite trist. Samma sak om Facebook skulle få för sig att lägga ner eller begränsa sin funktionalitet, och man lagt hundratals timmar på att skapa innehåll på sin Facebooksida och bygga relationer med sina följare. Surt som fan. 

Nu tror jag inte att varken Twitter eller Facebook kommer lägga ner den närmsta framtiden, och det är såklart bra att vara aktiv där om man vill bygga sin blogg och sina relationer. Men prio ett bör vara plattformar och kanaler man själv äger och har kontroll över. Ens blogg och ens emaillista.  

Email är den finaste kontakten man kan ha med en läsare. Det är one-on-one. Man släpper ju inte in vemsomhelst i sin inkorg, så att någon går med i ens lista är vackert och heligt. Man kan prata till på ett annat sätt, och skapa en närmare relation med en emailprenumerant än med en casual bloggläsare.

Jag kommer säkert skriva mer om emailstrategi framöver, i takt med att jag kommer in i det mer. Har bara skickat ut ett hittills, men det gick väldigt smidigt i MailChimp och responsen var bra så jag är tokpeppad...

 

That's all folks!

Någon annan bloggare som jobbar med emails här? Vore jättekul att höra hur du tänker/gör.