Redaktionell kalender i Trello: Så planerar jag min blogg

redaktionell-kalender-i-trello

När jag skrev om min nya bloggkalender i senaste Fredagsrapporten så fick jag ett önskemål om att visa hur jag gjort den. (Tack för tipset, Elin!)

Självklart vill jag visa. Jag är ett riktigt planeringsfreak med en nära på pervers förkärlek för listor och to do's. Och jag tror att en redaktionell kalender av något slag är ett måste om man vill ta sin blogg på allvar.

Men framför allt är det såååå sköööönt att vara organiserad. Det spar mycket tid och energi. 

Jag älskar gratisverktyget Trello och använder det ofta både i jobbet och privat. Det har visat sig fungera utmärkt som redaktionell kalender. 

Använder även ett Wordpress-plugin som heter Editorial Calendar. Det är riktigt användbart, men visar bara inlägg som redan finns i Wordpress. Jag ville ha ett eget system där jag kan trycka in alla mina idéer utan att behöva skapa upp blogginlägg för dem. 

Så, Trello it is. Ska vi kika på min kalender för lugnochfin?

(Klicka på bilderna för att se dem i fullstorlek.)

bloggkalender-listvy

I Trello har man boards (det är en sån du ser här), och på varje board skapar man listor. Man kan ha hur många boards man vill och hur många listor man vill på varje board.

Jag har valt att ha en lista för varje månad, och en extra lista längst till vänster där jag dumpar alla inläggsidéer som inte är inplanerade ännu.

I en lista skapar man sen “kort”, vilka är blogginläggen i det här fallet.

Jag har märkt korten/inläggen med färger som representerar mina huvudkategorier. Dessa kallas "labels" i Trello. Då kan jag se till så att det är en bra mix av ämnen i kalendern. Inte fem matinlägg på rad en viss vecka t.ex.

bloggkalender-kalendervy

En riktigt fin grej med Trello är att man kan aktivera kalendervy för en board. (Gå till "Show menu" uppe i högerkanten, klicka på "Power-Ups" och välj "Calendar".)

På det här viset kan jag, så fort jag satt “due dates” på korten, flytta runt dem i kalendern och få en bra överblick av vad jag fota och skriva för en given vecka. 

trello-kort

Korten i Trello är perfekta att samla anteckningar, länkar, inspiration och sånt i.

Du kan lägga till checklistor i kortet. Det brukar jag använda om det är en serie steg jag vill kunna bocka av medan jag skriver ett inlägg. (Sa jag att jag är total "bocka av varenda liten arbetsuppgift så fort jag gjort den"-galning också?)

Hur jag jobbar med kalendern

Så det jag gör när jag ska planera nästa månad för bloggen är:

  1. Skapar kort för alla återkommande inlägg. I mitt fall så är de t.ex. mina Fredagsrapporter och Månadslistor. Dessa bildar “skelettet” i kalendern. Då ser jag enkelt vilka dagar jag behöver fylla på med inlägg och vilka som redan är spikade.
  2. Planerar in inlägg för särskilda temadagar eller högtider eller andra saker jag vet att jag kommer vilja blogga om. Så att jag har med dem i planeringen.
  3. Går in och fyller på med inlägg från idélistan. Ser till att jag har en bra mix av kategorier. Älskar det som LaLinda sa i sin video på BetterBloggersom SEO för bloggare: att skilja mellan inlägg för Google (i mitt fall min längre, mer guidande inlägg och mina recept) och inlägg som är relationsbyggande gentemot ens läsare, (t.ex. de där jag berättar om min vardag eller saker jag funderar på, roliga listor, länkkärlek, et.c) Jag vill ha en bra balans mellan dessa under varje given vecka och månad.
  4. Ja, och sen är det bara att blogga på med kalendern som stöd!

Som entreprenör är jag van vid att ta på mig olika hattar beroende på vad för slags arbete jag ska göra. Bloggkalendern låter mig skilja på min “chefredaktörs-hatt” och min “skribent-hatt”.

Först jobbar chefredaktören och spikar ett roligt schema för de kommande månaderna. Sen tar kreatören över och kan då fokusera på att bara vara kreativ. Sånt gillar kreatörer. ;)

Hur planerar du din blogg (om du har en)? Använder du dig också av en redaktionell kalender?