Bli morgonmänniska, del 3: strategi och taktik

riseandgrindyellow_unframedcropped_large-224x3001
Okej. Du har samlat mod och är nu redo att ta steget in i de tidiga morgnarnas paradis. Du är motvilligt entusiastisk. Viljan finns, men inte självförtroendet. Jag har ju skrivit om det där med att inte kunna lita på sig själv, så hur ska det nu gå? Hur ska du försäkra dig om att du verkligen klarar det här?

Du behöver två saker: en orubblig vilja, och en vattentät strategi. I den här artikeln ska jag ge dig det sistnämnda.

Det första du ska göra, nu med en gång, är att ställa in väckarklockan på den tid du avser gå upp imorgon. Inte den tiden du ska vakna, utan den tiden du ska gå upp ur sängen och börja din dag. Seså, gör det nu. Var modig och sätt alarmet på 06.00. Eller, beroende på hur ditt dygn ser ut idag, på ett mer realistiskt 08.00 eller 09.00. Du kan avancera därifrån.

Det är alldeles riktigt att du inte kan lita på ditt eget omdöme när klockan ringer imorgon bitti. Ditt morgontrötta jag kommer visa fingret åt dina morgon-ambitioner. Därför måste du överlista dig själv. Detta vet såklart du bäst hur det ska gå till. Du har säkert provat några knep förut men inte lyckats. Varför har det inte fungerat? Skriv en lista över alla anledningar som gör att du inte kan förmå dig att gå upp. Vid varje utmaning ska du nu brainstorma lösningar. Exempel:

"Det är så kallt i sovrummet." Lösning: Placera tofflor och morgonrock precis intill sängen. Ställ en värmefläkt på nattduksbordet som du kan starta från sängen. Förvara en kofta under täcket så att den är uppvärmd och redo att tas på innan du går upp. O.s.v.

Det finns lösningar för varje problem, bara man verkligen vill hitta dem. Om du verkligen inte kan hitta några lösningar, fråga dig själv om du verkligen vill det här? Det duger inte med "jag borde" eller "jag måste". Du måste vilja börja gilla tidiga morgnar. När du väl tagit dig förbi utmaningarna som hindrar dig från att gilla det, så kommer belöningen att vara uppe väga tyngre än smärtan i själva uppstigandet.

Jag har t.ex. insett att det tar mig ca. 10 minuter från att jag lämnat sängen tills dess att jag inte längre överväger att krypa tillbaka igen. Jag behöver alltså bara hitta ett sätt att hålla mig borta från sängen i 10 minuter, sen är jag säker. För mig är metoden värmefläkt i sovrummet och en kopp te vid köksbordet framför tända stearinljus. Du behöver hitta de lösningar som du tror kan överlista ditt morgontrötta jag, och börja testa dem när det verkligen gäller.

Det finns dock några oumbärliga grundregler. Följande strategier kommer att underlätta dina nya morgonrutiner avsevärt:

1. Sluta omedelbart att snooza

Det här är det absolut viktigaste tricket jag kan ge dig. För varje gång du trycker på snooze-knappen försämras dina chanser att komma upp i tid. De minutrarna extra sömn du upplever dig få av snoozandet är inte värda skit. Det är ingen kvalitetssömn, du blir inte piggare av det, du bara slösar tid som du antingen kunde sovit eller varit vaken på. Troligtvis leder också snoozandet till att du får mindre tid att göra dig i ordning och bli redo för dagen, vilket gör det ännu mer värdelöst.

Problemet med snoozandet är att du ger dig själv utrymme att slingra dig. Ditt beslut att stiga upp ska vara så kompromisslöst att det inte lämnar utrymme för övervägande. Du ska kunna fatta ett beslut kvällen innan och lita på att det kommer bli så. Just därför måste snooze-knappen undvikas till varje pris. Trappa inte ner, utan sluta upp helt och pränta in den rutinen. Då är du redan 80% i mål.

2. Ha en plan för vad du ska göra efter att du kommit upp

Du måste undvika "now what"-scenariot. Det har varit min fallgrop så många gånger. Jag har bestämt mig för att stiga upp tidigt, som av ett mirakel har jag lyckats, men sen har jag stått där utan en aning om vad jag ska sysselsätta mig med. "Jag kan ju lika gärna sova" har jag då tänkt, gått och lagt mig igen, och sovit till lunchtid som vanligt. Fail.

Dina tidiga morgontimmar ska ha ett syfte som är attraktivt. Koppla morgonen till viktiga livsmål eller kreativa projekt. Läs böcker som du annars aldrig hinner läsa. Träna. Sätt mål för vilka resultat dina morgontimmar ska ge och kalkylera hur många morgnar det tar dig tills du är där. Då gör du två smarta saker: kvantifierar ditt mål och du sammanlänkar dessa mål med målet att bli morgonmänniska. Uppstigar-motivationen kan åka snålskjuts på motivationen att skriva klart den där romanen eller gå ner 5 kilo.

Med stor sannolikhet så kommer du märka att du är väldigt produktiv på morgonen, när du väl vaknat till. Lägg därför dina viktigaste uppgifter på dessa timmar så ökar du chanserna till att de verkligen blir gjorda. För varje timme som går på dagen blir du nämligen mer distraherad och rörig i huvudet och så slutar det med att det viktigaste inte blev gjort idag heller. Få det viktigaste gjort på morgonen så kan du jobba avslappnat under dagen och ta ledigt på kvällen med gott samvete.

3. Använd rätt väckningssätt

Detta säger sig självt. Din morgon kommer aldrig att bli njutbar om du väcks av en brölande klockradio eller trist pipande. På den här fronten är vi alla olika. Vissa föredrar hårdhandskar, andra silkesvantar. Testa dig fram med olika tekniker tills du hittar ett sätt som är både behagligt och effektivt.

4. Skapa dig en skön morgonritual

Ju jobbigare det är för dig att komma upp ur sängen, desto ljuvare måste morgonstunden vara. Du ska lära din hjärna att förknippa tidiga morgnar med positiva saker. Så vilka morötter kan du locka dig själv med? En av de främsta fördelarna med att vara morgonmänniska är ju att ha gott om tid att kicka igång dagen. Du kan därför unna dig en mer ambitiös frukost, ett varmt bad och kolla nyheterna i lugn och med en kopp kaffe. Etablera en serie aktiviteter som säkrar att du får bästa möjliga start på dagen, så kommer snart uppstigandet vara självklart. Du kommer se fram emot när klockan ringer på morgonen.

5. Öva, öva, öva

Steve Pavlina har skrivit en rad artiklar om att bli en "early riser", och en av hans mest intressanta metoder är att träna på själva uppstigandet som om det vore ett cirkustrick eller en teaterföreställning. Börja med att klä av dig och krypa isäng mitt på ljusa dagen. Mörklägg sovrummet och låtsas som om det är natt. Sen låter du dig själv slumra till, och när klockan ringer en stund senare ska du öva på att stiga upp omedelbart. Kanske verkar det lite väl extremt, men ibland kanske det krävs extrema åtgärder. Att gå upp direkt när klockan ringer, oavsett tid på dygnet, handlar om att drilla sin kropp och sin självdisciplin. Det blir lättare ju mer du gör det. Ha det som tröst de första morgnarna när du hellre amputerar ett ben är hasar dig upp ur sängen...

Sådärja. Nu vet du allt du behöver veta för att lyckas med morgondagens konststycke. Gör upp din strategi, preppa sovrummet och bestäm dig helt sonika för att gå upp när klockan ringer. Oroa dig inte för mycket om att somna i tid. Du kommer att vara trött när klockan ringer, oavsett när du somnat. Ju mer du gör detta, desto mindre självdisciplin kommer behövas. Inom några veckor kommer du gilla det. (Jo, det är sant.)