8 sätt att vända tillbaka dygnet

Har nyss gått upp efter att ha sovit till vad jag trodde var halv två, rena Foki-tiden att gå upp. =D 

Men sen såg jag att den mobilen gick på sommartid, så riktigt så illa blev det inte. Är ändå ganska van vid at äta frukost klockan två numera. Högskolan sätter inte direkt enorm press på mig. Jag börjar bli riktigt nervös inför att börja jobba efter skolan. Minns jag ens hur man går upp innan tio?

Vet inte vad ni tycker, men jag mår i regel bättre överlag när jag kommer upp tidigare på mornarna. Och jag är nattuggla så med tidigt menar jag typ nio, inte nödvändigtvis sex, sju. =P

Men oavsett om man älskar att sova till tre på eftermiddagen så är kroppen inställd på att fungera efter en viss klocka. Den jobbar med olika saker vid olika tider på dygnet, och följer man inte denna klocka så blir det obalans i kroppen och den fungerar inte optimalt. Det är därför man gärna ska träna på morgonen eller förmiddagen t.ex. Och inte äta sent på kvällen.

Här nedan kommer en lista på alla metoder att vända tillbaka dygnet som inte funkar på mig men som kanske funkar på dig:

  1. Lägg väckarklockan eller mobilen på ett ställe som kräver att du går upp ur sängen och går en bit och helst måste anstränga dig för att få tag i klockan och snooza den. Har du tur hinner du vakna till innan du gjort detta.
  2. Använda flera olika klockor som du sätter på att ringa några minuter efter varandra och lägger på lite olika ställen.
  3. Sätt stereon på att väcka dig en timme innan du ska upp med någon lämplig musik som du ställer in på tillräckligt hög volym för att du inte ska kunna somna om men ändå inte vilja gå upp och stänga av. Kräver lite experimentation, men denna metod är den som funkat allra bäst för mig.
  4. Gå aldrig och lägg dig, utan håll dig vaken hela natten och hela dagen och gå och lägg dig vid typ åtta på kvällen så att du vaknar vid sex och är pigg som ett spädbarn. Har du inte viljestyrka nog att komma upp på morgonen så kanske du har viljestyrka att hålla dig vaken.
  5. Boka in något som du måste gå på tidigt på morgonen. Det kan vara näst intill omöjligt att komma upp om man vet att det ändå kvittar om man sover en timme till.
  6. Be någon ringa och väcka dig, och verkligen inte ge sig förrän du kan bevisa att du är uppe och vaknat till.
  7. Använd tvn som väckarklocka och se till att volymen är precis lagom, som med stereon.
  8. Bor du hemma eller någonstans där det finns folk som går upp tidigt och gärna låter mycket medan de gör det så kan du uppmuntra dem att väcka dig eller liksom utsätta dig extra mycket för deras oväsen. T.ex. genom att hålla dörren öppen eller sova på soffan.

Någon som har fler tips? Jag hade väldigt gärna velat ha dem…

Hoppas ni har en skön måndag. ;)

Kram