6 tips mot oförklarlig rastlöshet

Har du någon gång fått en känsla av väldigt obehaglig och håglös rastlöshet? Du har en massa saker att göra, och du borde egentligen bara vara avslappnad och glad över att ha tid att göra dessa saker, men det är du inte. Du känner inte för att göra något överhuvudtaget, allt känns meningslöst och du vet inte vad du ska göra av dig själv…

Känner du igen dig?

Jag upplever den här känslan då och då, och blir lika förlamad varje gång. Man säger till någon att man är rastlös och får svaret tillbaka att ”läs alla de där böckerna du lånade, se en film, jobba med det där projektet du är så uppspelt över” o.s.v. o.s.v. och tre miljoner saker till som du teoretiskt sätt borde vilja göra. Men inget känns lockande. Det är väldigt frustrerande. Men jag har några tips på saker jag har märkt brukar fungera. Alla funkar inte i alla fallen, men något av dem brukar fungera:

Ta ett bad eller en lång dusch

När man badar brukar det kännas som att tiden stannar till ett tag och man kan fokusera bara på den sköna känslan av varmt vatten mot kroppen. Gör helst ingenting i badet, läs inte eller så, bara var. Pyssla om dig själv extra noga. Har du inget badkar, (jag har inget i min nuvarande lägenhet, ett brott mot mänskliga rättigheter i min värld), så kan du göra det rent och mysigt på duschgolvet så att du kan sitta där. Tänd några ljus och värm upp golv och väggar med vattnet. Sen ställer du in vattnet på en behaglig temperatur och låter det strila ner över dig när du sitter eller ligger på golvet. Tänk dig att det är tropiskt regn. Fungerar minst lika avkopplande som ett bad faktiskt.

Ta en promenad

Att ge sig ut på en promenad känner man inte alltid för att göra, det vet jag. Vädret spelar stor roll, eller så är man bara inte på humör. Men ibland, som t.e.x en ljummen sommarkväll, eller en kolmörk, knäpptyst vintereftermiddag, kan det kännas jättebra att bara gå ut och promenera en stund. Utan destination eller ärenden att göra på vägen. Låt fötterna gå dit de vill och tankarna komma och gå. Att promenera är naturligt och terapeutiskt för kroppen. Och att vara utomhus i naturen är läkande och tröstande. När jag blir arg, upprörd eller  rastlös, och jag är på min familjs landställe, så brukar jag ge mig ut i skogen eller gå längs klipporna och bestämma mig för att inte komma tillbaka förrän mitt sinne är harmoniskt igen. Det tar aldrig mer än ett par timmar, sen har naturen grundat och stabiliserat mig.
Är du ingen utomhusmänniska och har svårt för att komma ut, testa att göra det ändå. I många fall så är man motvillig till en början men så fort man är ute och kroppen börjar gå så känns det rätt.

Träna

Precis som med promenerandet så kan träning få dig tillbaka in i din egen kropp och ”jorda” dig. Man tappar så lätt kontakten med den fysiska världen nuförtiden, och jag tror att den här rastlöshetskänslan är en av de vanligaste resultaten av att vara för ”mental”. Ut och spring med dig, eller yoga eller gå till gymmet eller bara ner på golvet och gör armhävningar och situps en stund. Det kan rensa tankarna och få dig mer närvarande och harmonisk.

Ring eller träffa någon och umgås

Jag är en ganska asocial person som  sällan umgås med folk, utöver min familj, min pojkvän eller mina närmsta vänner. Men jag kan ibland känna att jag får ny energi och inspiration av att ta en fika med en kompis, ringa min mamma eller moster och prata en stund, eller bara hitta på något ihop med någon annan. Det blir som en reality check, man kommer loss från eventuella tankar man grubblat på och blir automatiskt mer närvarande. Man kan fokusera på någon annan än sig själv en stund. Och man kan ge varandra ny energi, nya idéer och ny inspiration.

Pyssla

Gör något monotont eller något som kräver koncentration. Jag brukar sticka eller göra smycken, det är kreativt och jag känner att jag gör något produktivt, men det kräver inte enorm inspiration eller motivation, man kan nöja sig med att bara sitta och pyssla en stund. Jag hade också önskat att jag hade lego hemma eller nåt annat som man kan bygga med, för det har samma effekt. Det rensar tankarna och man kan ta en paus från sig själv ett tag. Och kanske urartar det i någon vacker skapelse också.

Meditera

Inte det lättaste att komma sig för att göra, när man stryker runt som en osalig ande eller klättrar på väggarna som en speedad apa. Men just därför är det vad du verkligen behöver. Sjävla mediterandet är inte det svåra, bara diciplinen att trycka ner rumpan i soffan och sätta igång.
Sätt dig ner. Ta några djupa andetag ner i magen, dit luften annars sällan tilllåts nå, och sitt sen still och bara andas. Skit i allt du borde göra som är ”mer produktivt”. Skit i tankarna som hamrar i huvudet. Bara släpp taget. Gör ingenting. Bara existera, och var nöjd med att bara existera.

Man måste inte alltid tillföra något till världen. Ibland borde man bara låta världen vara en stund.

Hoppas något av mina tips hjälper dig när du är som mest rastlös…

Kramar