5 knep för att besegra en förkylning på rekordtid

Tänkte dela med mig här av mina tankar om förkylning och hur jag brukar hålla mig frisk, samt hur man kan besegra en förkylning på snabbast möjliga tid.

Notera att detta är mina egna observationer och erfarenheter, uppbackat av kunskap jag fått ifrån böcker, främst rawfood-litteratur. Men det är inga "radikala" knep, så du kan testa dem utan att vara orolig. =)

1. Omedelbart när du känner att du är på g att bli sjuk - ta det lugnt. Stanna hemma om du kan. Var inte ute och spring. Du kanske tror att du kan bräcka kroppen på det sättet och ignorera dess signaler men du har fel. Det enda som kommer hända är att förkylningen bryter ut till fullo och du får feber eller så går du runt och är halvsjuk i flera veckor. Lyssna på din kropp. Jobba med den, inte emot den. Så fort du känner att något inte står rätt till, gå hem och gå ner i varv. Sov så mycket du bara klarar. När du sover kan kroppen jobba ostört med att besegra sjukdomen. Jag har själv erfarit detta flera gånger när jag blivit förkyld. Har gått och lagt mig och sen sovit i typ 13, 14 timmar eller mer och vaknat upp och varit nästan helt frisk igen. Ju mer man är uppe och springer och stressar och anstränger sig, desto svårare får kroppen det att läka sig själv.

2. Drick mycket vatten. Enough said. Vatten är din vän.

3. Ät mindre och lättare. Låter kanske kontroversiellt, det är ganska etablerat i vår kultur att man ska äta när man är förkyld. Och visst, det kan ju låta bra på långt håll, men om man tänker efter: mat sätter igång en massa processer i kroppen som för fokuset från reparationsarbete till matsmältning. Detta är principen bakom fasta också, när kroppen inte har någon föda att jobba med jobbar den på sig själv. Dessutom reagerar kroppen ofta på mat den inte känner igen genom att skicka ut vita blodkroppar, och de vita blodkropparna behövs bättre där de kan bekämpa sjukdomen. (Detta med vita blodkroppar vid intag av lagad mat kommer från rawfood-källor, läs mer t.ex. här och ta ställning som du vill.) Sen känner nog många igen sig i minskad aptit när man är sjuk, maten smakar inte lika mycket o.s.v. Det är kroppens försök att säga till dig att inte äta, så att den kan jobba med sina reparationer.
Detta sagt så behöver man ju inte sluta äta helt, men man kan iallafall tänka på detta. Ät lite mindre och ät lättare mat, som t.ex. grönsakssoppor och sallader, bara en dag eller två, så får kroppen ett litet försprång.


 4. Drick färskpressade frukt- och grönsaksjuicer. Detta är näring i komprimerad form, speciellt om grönsakerna/frukten är ekologisk. Juicen innehåller enzymer, antioxidanter, mineraler och massor med vitaminer. Dessutom är vattnet i frukt och grönsaker elektriskt, rent och levande och innehåller inte de restprodukter och klor som kranvatten innehåller. Juicerna är alltså ett utmärkt sätt att hålla vätskebalansen med. Och de kommer göra markant skillnad i hur din kropp hanterar förkylningen.

5. Drick hemmgjort ingefärste. Även en bra förebyggande rutin såhär i förkylningstider. Jag gör min genom att koka upp vatten, riva ner ca. 1-2 cm ingefärsrot och tillsätta en skvätt citronsaft och lite lönnsirap eller honung. Det är väldigt gott!

Hoppas ni håller er friska i höst!